Atmosferara isurtzen den CO2-aren murrizketa garraio-sektore guztietara iristen ari da, trenbidea barne. Eta elektrifikatu gabeko bideetan erabiltzen diren diesel teknologiako motorrak dituzten lokomotorek propultsatutako trenak hidrogenozkoak iristen direnean hasiko dira iragana izaten. Hidrogenozko trenak dira CAF euskal eraikitzailearen etorkizuna, Alstomekin (proba aurreratuetan lehen modeloa du) eta Talgorekin lehian.

Joan den hilean, Renfe Espainiako tren operadoreak hidrogenozko trenari hasiera eman zion Espainiako Estatuan, distantzia ertaineko 72 tren erosteko eskaria berriro lizitaziora aterako zuela iragarri baitzuen. Lizitazio horien guztizko zenbatekoa 1.300 milioi eurotik gorakoa zen, eta hurrengo hilabeteetan beste lizitazio batzuk egingo dira elektrifikatu gabeko bideetatik zirkulatzeko hidrogenoa bezalako teknologia garbiak dituzten trenak erosteko.

Gogoratuko dugunez, flota berritzeko hasierako planetik (2019an hasi ziren lizitazioak), Renfek 248 tren erosi ditu azken urtean, gutxi gorabehera 3.000 milioi euroren truke, programaren % 78.

Hidrogenozko trenek soluzio garbi bat eskaintzen dute diesel modeloak ordezteko inolako kable elektrikorik egin beharrik gabe, eragiketa oso garestia da eta mantentze handia eskatzen du, eta ez da oso errentagarria biztanle gutxiko lekuetan. Espainiako Estatuaren kasuan, interes handikoa da hori, trenbide-sarearen % 35 ere ez baitago elektrifikatuta.

RENFEren erabakia ezagutu ostean, CAF, Alstom eta Talgo konpainiek berrikuntza makineria guztia bizkortu dute, baita komertziala ere, eta hidrogenozko trenen eskaintza egin dute produktuen katalogoan.

Alstom frantziarrak interes handiak ditu Euskadin Bombardier eta Trapagarango euskal lantegia erosi ostean, eta aste honetan, prentsarekin egindako bilera batean, gogorarazi du abantailarekin ateratzen direla, hidrogeno esperimentaleko tren bat duelako, batez ere Alemanian, eta 2022an sartuko dela zerbitzu komertzialean.

Talgok, lehendakariak Rivabellosako bere euskal lantegira egindako bisita bat zela eta, baieztatu egin zuen etorkizuneko hidrogeno-trena fabrikatzeko eta martxan jartzeko egutegia. Horren arabera, urte horretan bertan egingo da proben lehen fasea, eta, ondoren, teknologia hori instalatuko da 2022tik 2023ra bitarteko tren berrietan.

Bestalde, CAFeko iturriek adierazi dutenez, denbora daramate lanean FCH2RAIL izeneko proiektu bat garatzeko, Europar Batasunaren diru-laguntzekin, besteak beste Toyota eta Renfe dituen partzuergo batean, prototipo bat diseinatu eta fabrikatzeko, oinarri gisa RENFEko hiru autoko aldiriko unitate bat hartuta, zehazki, Civia seriea, zeinean energia hibridotik abiatutako hidriak sortzeko sistema berri bat instalatuko baita. CAFen eredu honen lehia-abantaila da modu elektrikoan zirkulatu ahal izango duela azpiegitura elektrifikatuan, modu hibridoa katenariarik gabeko tarteetan zirkulatzeko erreserbatuz.

CAFen esperientzia

CAFen adierazi dutenez, Solaris filialari esker, hidrogenozko autobusak ditu Europa erdian, eta teknologia horren know-how operazional garrantzitsua du.

Trenbide-materialaren fabrikatzaileek berretsi dute hidrogeno-trenak erregai fosilek bultzatutako trenen aldean duen abantaila nagusia atmosferara berotegi-efektuko gasik ez isurtzea dela. Eta, tren elektrikoekin alderatuta, hidrogenozko trenek lehiakortasun-alde nabarmena ematen dute kostuen aurrezpenari dagokionez, azpiegiturako inbertsioa askoz txikiagoa baita, tren-makina aldatu besterik ez baita egin behar.

Eta horrek, Europar Batasunean, non trenbideen erdiak ez dauden elektrifikatuta, negozio-aukera handiak eskaintzen ditu epe ertainean.

Gainera, hidrogenoaren aldeko apustua funtsezkoa da Euskadin hamarkada honetan. Petronor-Sener eta Iberdrola-Ingeteam bezalako euskal konpainiek etorkizuneko hidrogeno berdeari lotuta dituzten plan inbertitzaile garrantzitsuez harago, Energiaren Euskal Erakundeak (EEE) planteatzen du elementu hori industria-sektorearen energia-kontsumo osoaren % 5 izatea 2030ean, urte horretarako aurreikusten baita Euskadik, besteak beste, hidrogenoa erregai gisa erabiliko duten ia 500 garraio-ibilgailu izatea.

Egilea Admin