Auto elektrikoen salmentak ez dute gora egiten Euskadin, ezta Espainiako Estatuan ere, oraindik ere autoen salmenten ehuneko oso txikia hartzen baitute, haien merkatu-kuota % 1,95ekoa baitzen 2020an. Eta aurtengo lehen lauhilekoko datuak eztabaidaezinak dira: 470 auto elektriko saldu dira, eta guztira 7.550 auto saldu dira EAEn, % 6,2. Arazoa da marka fabrikatzaileen, lobby elektrikoaren eta Europar Batasunaren presioak gorabehera, auto elektrikoa sustatzeko, Euskadin baterietara saltzen diren autoen kopurua, adibidez, diesel teknologiako automobil deabrutuen heren bat baino ez dela; izan ere, Araba, Bizkai eta Gipuzkoan, urtarriletik apirilera, 1.422ra igo dira horien salmentak.

Nafarroan, egoera antzekoa da: urtarriletik apirilera 135 auto elektriko saldu dira, eta 2.480, horietatik 479 diesel motorrarekin.

Egia da, bai EAEn, bai Nafarroan, erabat elektrifikatutako autoen salmentak hazi egin direla iazko lehen lauhilekotik aurtengora. Hala, EAEn 234 unitatetik 470era igo da, eta Nafarroan, 58tik 135era, baina kopuru oso txikiak dira oraindik.

Madrilgo Erkidegoa da kopuruek hobekien eboluzionatzen duten lurraldea, baina zerikusia du hiriaren magnitudeekin, hiriguneko zirkulazioaren murrizketekin eta enpresa askoren egoitzak bertan egotearekin, eta Espainiako merkatuan, ibilgailu elektrikoetatik lautik hiru flotek erosten dituzte.

Espainiako Estatuan, oro har, 1.445 auto elektriko matrikulatu ziren 2021eko apirilean, 2019ko hilabete berean baino % 129 gehiago, nahiz eta nabarmen jaitsi diren aurreko martxoko datuekin alderatuta.

Zifra horiek perspektiban jartzeko, kontuan hartu behar da Estatuko autoen matrikulazio totalak % 34,2 egin zuela behera apirilean 2019ko apirilarekin alderatuta, 78.595 unitatera iritsi arte; horrek esan nahi du auto elektrikoen merkatu-kuota % 1,84koa izan zela. 2021eko urtarriletik apirilera bitartean, 4.891 auto elektriko matrikulatu ziren, 2020an baino % 29,4 gehiago.

Zergatik ez dituzte partikularrek auto elektrikoak erosten? Funtsean, bi arrazoirengatik: tradizionalak baino garestiagoak dira, eta kargaren gaia, eta, bide batez, autonomiarena, konponduta egotetik urrun dago.
Elektrikoaren abantailak

Lehenengoa da auto elektrikoak ez duela gas kutsagarririk isurtzen atmosferara. Ez dago ihes-hodirik. Gainera, ibilgailu elektrikoak ez du zaratarik egiten eta ez du errekuntza-motorraren bibraziorik.

Errazagoa da gidatzea, aldaketa automatikoa eta parea berehala entregatzea konbinatzen baititu. Emaitza bizkortze harrigarria da, baina hirietan orduko 30 kilometroko abiadura-muga gero eta handiagoa denez, haien ingurune naturala, gaur egun, ia ezin da aprobetxatu.

Beste alderdi positibo bat da ibilgailu elektriko bat barne-errekuntzako ibilgailu bat baino errazagoa dela motorizazioan. Gutxienez % 30 pieza gutxiago ditu, eta, beraz, gutxiago mantentzea. Ez da ihes-hodia konpondu beharko, ezta olioa eta iragazkiak motorrera aldatu ere. Gainera, balaztek askoz gehiago irauten dute, energia birsortzeko sistemak abiadura murrizten laguntzeko balio baitu askotan.

Kontsumoari dagokionez, bere etxean garajea duen eta gauez bertan kargatu dezakeen gutxiengo batentzat egokia den eszenatoki batean, errekuntzako auto bat baino txikiagoa eta merkeagoa da. Baina autoa kalean utzi eta elektrolinera kargatzen duen jendearen errealitaterako, egoera zaildu egiten da. Zerbitzugune handietan apiriletik bezeroen eskura jartzera behartzen den informazioaren arabera, elektrolinera batean kargatzen duen erabiltzaile bati 6,16 euro kostatzen zaio 100 kilometro egitea, diesel auto bat (5,08 euro) edo PGL (5,54 euro) erabiliz gero baino garestiagoa. Gasolinazko auto bat baino merkeagoa da, euro bat 100 kilometroko.
Desabantailak

Lehenengoa da auto elektrikoak gasolinazkoak baino garestiagoak direla. Espainian egindako ibilgailu baten adibidea jartzearren. 130 zaldiko gasolinazko Citroën C4 bat 21.700 eurotik abiatzen da; Citroën eC4 bat 32.400 eurotik ateratzen da. Fiat 500 elektriko batek 24.900 eurotik gora balio du, eta gasolinazkoak 16.850 eurotik gora. Volkswagen Golf batek 25.755 eurotik gora balio du eta ID3 elektrikorik merkeena 36.145 euroan dago.

Beste arazo bat autonomia da, errekuntza-motorrena baino txikiagoa. Elektriko gutxik gainditzen dituzte 400 kilometro errealak, eta gasolina gutxi jaisten da 600 kilometrotik. Eta, jakina, ez ibili hotzarekin berogailua jarrita edo beroarekin aire girotuarekin, autonomia gehiago mugatzen delako eta ez dezagun esan Espainia 140 km-ra gurutzatzea erabakitzen duen.

Gainera, ez dago elektrolin-makina nahikorik, eta kargatzeko sistemak ere ez daude homogeneizatuta. Estatuan 11.000 gasolindegi daude, horietatik 350 Euskadin, baina argindarra kargatzeko gune publikoen kopurua nabarmen txikiagoa da. Repsol-Ibil enpresarekin batera, Iberdrolak esan du EAEn 150 puntu publiko dituela kargatzeko. Arazoa da 5 minutu behar direla gasolina emateko, eta elektriko batean 40 minutu behar direla kasurik onenean.

Egilea Andoni Beitia