Euskal Renove plana ez da bateragarria izango Moves espainiarrarekin

Euskadin, ekainaren 1etik aurrera, motordun auto berri bat erosten bada, Eusko Jaurlaritzaren Renove 2021 plan berriaren 3.000 eurorainoko laguntzak jaso ahal izango dira, baldin eta 10 urtetik gorako auto bat entregatzen bada txatarratzeko, zazpi autonomoena bada, eta ezingo dira metatu Espainiako Gobernuak automobil elektriko bat erosteko duen Moves planekoekin, programa horren araudiak ez baitu horretarako aukerarik ematen.

Eusko Jaurlaritzak erabaki du 2020ko Renove plan arrakastatsuaren antzeko beste bat martxan jartzea, jakitun baita atmosferara CO2 isurien arazoa dagoela, euskal parke mugikorra gero eta zaharragoa delako, bai eta Euskadin autoen salmentan % 44ko beherakada egon delako ere, koronabirusaren pandemia lehertu ondoren.

Euskadin automobilak berritzeko laguntza-programa berriak 5 milioi euroko aurrekontua izango du, eta ekainaren 1ean jarriko da indarrean, Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkarian (EHAA) argitaratzen denean.

Eusko Jaurlaritzak data hori aurreratu zuenetik argitalpena atzeratzeak arazo handiak eragin dizkie euskal emakidadunei; izan ere, hilabete honetan salmentak gelditu egin direla ikusten ari dira, eta hori funtsezkoa da sektorean, planaren zehaztapenaren zain. Hala ere, ez dute zalantzarik izan, eta kritikatu egin dute Euskadin hartutako neurriaren ontasuna.

Renove plan honen funtsezko alderdi bat da, aurreko bi edizioetan bezala, neutraltasun teknologikoaren printzipioari eusten zaiola, eta, beraz, era guztietako motorizazioak dituzten auto berriak erosteko laguntzak daudela, gasolina- eta gasolio-motorrak barne, emisio baxuen a kalifikazioa duten auto horiek oso eraginkorrak izan daitezen eskatuz.

Planaren aurkezpenean adierazi zuenez, Energiaren Euskal Erakundeko (EEE) zuzendari nagusiak, laguntzak kudeatzen dituen erakundeak, Iñigo Ansolak, gehienez 3.000 euroko diru-laguntza eman du ibilgailu berri bakoitzeko, % 100 elektrikoak edo hidrogenozkoak diren motorizazioak dituzten autoentzat; gasolina- edo diesel-mekanikak dituzten errekuntza-motor tradizionalentzat, berriz, 2.000 eurokoa izan daiteke diru-laguntza.

Hamar urte baino gehiagoko autoaren truke

Laguntza hauek jaso ahal izateko, euskal erosleek hamar urte baino gehiagoko auto bat entregatu beharko dute, txatarra dezaten. Enpresek eta profesional autonomoek matrikulatutako ibilgailuen kasuan, ibilgailuaren antzinatasuna 7 urtera jaitsi da.

Ansolaren esanetan, Eusko Jaurlaritzaren laguntza horiek ezin izango dira Espainiako Moves Planekoekin metatu, programa horren araudiak eragozten duelako. Edonola ere, EEEk, Euskal Autonomia Erkidegoan Espainiako laguntzak kudeatuko dituenak, Movesera desbideratuko ditu estatuko laguntzek gehien laguntzen dituzten ibilgailu elektrikoen erosketak, 7.000 euroraino, auto elektrikoaren kasuan handiagoak baitira.

Laguntzak ez dira emango aurrekontua agortzen denean, eskaeren sarrera-ordenaren arabera, eta, printzipioz, 2.500 automobil berritzen eta merkatua dinamizatzen lagunduko dutela kalkulatzen da. Kopuru horien neurria zein den jakiteko, kontuan hartu behar da lehen lauhilekoan 7.550 auto matrikulatu direla EAEn.

Autoak berritzeko laguntza-programa berri hau hirugarren euskal Renove plana da, eta 2019an bezala, 5 milioi euroko aurrekontua du; Renove 2020 Plana, berriz, 10 milioira iritsi zen, kodeak eta konfinamenduak eragindako salmenta-murrizketa apartari aurre egiteko.

Laguntzak, eskatutako baldintzak betetzeaz gain, iristen diren hurrenkera zorrotzean izapidetu eta esleituko dira, izapidetze-erreserbarik gabe eta funtsak erabilgarri dauden bitartean.

Javier Bagües Gipuzkoako kontzesionarioen elkarteko presidenteak positibotzat jo du plana, “Laguntzak oso beharrezkoak direlako; izan ere, salmenten datuak oso txarrak dira, % 40ko beherakadarekin”. Gainera, “Positiboa da laguntzak ibilgailu elektrikoentzat bakarrik ez izatea”, azpimarratu du.