Nafarroan 5.000 auto baino gehiagok espero dituzte txipak

Txipen krisiak eta azken asteetan VW Navarrak ez ixteko hartutako erabakiak, pieza hau ez izan arren, Landabengo lantegian ohikoa ez den irudia marraztu dute: ezohiko lekuetan aparkatutako Polo eta T-Cross modeloak.

Instalazioak 5.000 ibilgailutan baino gehiagotan instalatu behar du erdieroale hori, eskariak eskaintza gainditu duen merkatu batetik datorrena. Zergatik dago hornikuntza falta hori? Hona hemen gakoetako batzuk:

Nola iritsi da egoera honetara?

Taiwanek, Hego Koreak eta Estatu Batuek erdieroaleen hornidura kontzentratzen dute, ia edozein aparatu elektronikoren burmuina funtzionarazten duten txipak.

Hainbat sektorek behar dute pieza hori, hala nola teknologiek, etxetresna elektrikoek eta automobilgintzak, eta errentagarritasuna aldatu egiten da hornitzen den jarduera motaren arabera.

Koronabirusaren pandemiak birusaren hedapena geldiarazteko konfinamenduak onartzea behartu zuen, mundu osoan hedatua.

Telelanak gailu elektronikoen eskaera bultzatu zuen, hala nola telefono mugikorrak, tabletak eta ordenagailuak, eta horrekin batera txipak gehitu ziren merkatuak eskatzen zituen artikulu berrientzat, errentagarritasun handia uzten baitzieten erdieroaleen hornitzaileei.

Une horretan, automobilgintzako instalazioek aldi baterako itxi zuten ekoizpena kobidaren bidez, eta, beraz, une batez geldiarazi zuten beren ibilgailuentzako txipen eskaera. Pieza horrek onura gutxiago uzten die hornitzaile horiei, sektore teknologikoetatik lortzen dutenarekin alderatuta.

Europa, beste eremu geografiko batzuen mende

Hilabete batzuk geldirik egon ondoren, automobilgintza-lantegiak fabrikazio-erritmoa berreskuratzen hasi ziren, eta erdieroaleen hornidura-gabezia hori hautematen hasi ziren, eskaintza baino eskari handiagoa biltzen baitzen. Horri beste faktore batzuk gehitu zitzaizkion, hala nola Estatu Batuen eta Txinaren arteko gerra komertziala, edo Taiwanek pairatzen zuen lehortea, pieza hauek egiteko ur asko behar baitute. Horrek guztiak Europak banatzaile horiekiko duen mendekotasuna erakutsi zuen, ez baitzuen industria propiorik.

“Erdieroaleak merkatu pertsiar bihurtu dira, merkantzia eraman eta gehien ordaintzen duena”, azaldu du automobilgintzan lan egiten duen profesional batek.

Iazko amaieran, Volkswagen Taldeak mundu osoko lantegien ekoizpena doitu behar zuela iragarri zuen, ibilgailuentzako beharrezko osagaietako bat (erdieroaleak) hornitzeko “botila-lepo” baten ondorioz.

Hain zuzen ere, multinazional germaniarrak esan zuen pieza horren banaketak “nahasmen handiak” eragiten zizkiela planeta osoko fabrikatzaileei, eta kalte egingo ziola VW, VW Ibilgailu komertzialak, Skoda, Seat eta, neurri txikiagoan, Audi marken MQB plataforman oinarritutako modeloen eraikuntzari.

Hiru eguneko itxiera

VW Navarrako alarma martxoan piztu zen, pieza horren gabeziak Landabengo lantegia hiru egunez ixtea eragin zuenean; zehazki, txipa irratiko telefonogune bati zegokion, zeina guanteran jartzen baita (IMB modeloa).

Hamabost egun geroago, arazoak bere horretan jarraitzen zuen, eta zuzendaritzak premiazko deialdia egin zion batzordeari, berriro ixteko aukera aztertzen ari zela jakinarazteko, eta ostegunero langileen ordezkariei baieztatuko ziela adierazi zuen, hurrengo asterako programazioa ziurtatu ahal bazuen.

Ordutik, dinamika hau mantentzen dute, eta enbidu bakoitza salbatu dute, baina zuzendaritzak nahiago izan zuelako lantegia irekita mantentzea, poloak eta T-Cross-ak ekoizteko txip horietako batzuk ez izan arren.

VW Navarrak 5.000 ibilgailu baino gehiago egitea erabaki zuen irratiko telefonogunearen erdieroalearen zain, ia bi astez.

Hori dela eta, lantegiak ezohiko lekuetan aparkatu ditu auto horiek, eta biltegiratzeko ahalmena gainezka dago. Ondorioz, unitate horiek ezin badira amaitu, VWk ez du aukerarik izango osatu gabeko modelo gehiago egiteko.

Astelehen honetan hasi dira erdieroale guztiak dituzten autoak ekoizten, baina ez dakite noiz osatuko dituzten katetik atera diren 5.000 auto baino gehiago.

Maiatzak 21?

Maiatzaren 21a, ostirala, erregulazio-eguna izanik, kaltetutako ibilgailuentzako eskariren bat lortzeko aukera aztertzen ari da zuzendaritza. Hori gertatuko balitz, plantillaren zati bat LEKUtik aterako litzateke instalazioa egiteko. Baina dena minutuz minutu argituz doazen galderak dira, urte osoan zehar luzatuko direnak.