Makina-erremintaren fakturazioa % 19,65 jaitsi da 2020an, 1.324,12 milioi eurora iritsi da, aurreko ekitaldian 1.647,86 milioi eurora iritsi zen bitartean, eta aurten % 12 eta % 15 artean haztea espero da, 2019ko mailetara hurbilduz. Enplegua 7.589 enplegu zuzenetan mantendu da, % 5,21eko beherakadarekin, eta 2021eko lehen hilabeteetan “suspertzen” ari da.
Cesar Garbalena AFMko presidenteak eta Xabier Ortueta zuzendari nagusiak 2020ko itxierari buruzko behin betiko datuak eman dituzte Donostian, eta otsaileko behin-behineko itxierarenak puntu bat hobetu dituzte.
Azpisektoreen arabera, fakturazioaren jaitsiera pixka bat nabarmenagoa da deformazioaren kasuan: 311,07 milioi euro, % 21,82 jaitsi da; abiarazteko makinak, berriz, 559,42 milioi euro, % 18,68 jaitsi dira. Gainerako azpisektore guztiek ere behera egin dute 2019ko datuekin alderatuta: osagaiek eta tresnek % 15 egin dute behera, beste makina batzuek % 17,72 egin dute behera, osagarriek % 52,76, eta mekanizatuek eta beste zerbitzu batzuek % 9,31.
Adierazi dutenez, 2021ari “baikortasunez eta indarrez baina errespetu handiz” ekingo diote, 2020an fakturazioak behera egin ostean, sektoreak “tipoari eustea” lortu baitu.
Esportazioak % 22,25 jaitsi ziren iaz, 1.006,01 milioira iritsi arte; 2019an, berriz, 1293,93 milioi izan ziren, eta ia ekoizpenaren % 76 dira. Kasu horretan, abiarazte- eta deformazio-jaitsierak parekoak dira: -% 22,57 lehenengoan eta -% 22,44 bigarrenean.
Barneko salmentek % 13,41 egin dute behera, eta eskaerak % 23 ‘5 jaitsi dira aurreko ekitaldiarekin alderatuta. Bestalde, makina-erreminten itxurazko kontsumoa (ekoizpena + inportazioak -esportazioak) % 31,13 jaitsi da Espainian.
2020an, atzerriko salmenten helmuga nagusiak Alemania izan zen, esportazioen % 11,8 jaso baitzituen; Ameriketako Estatu Batuak ( % 10,3), Frantzia ( % 9,1), Italia ( % 7,3) eta Txina ( % 7,3). Lehen hamar herrialdeak Mexiko, Portugal, India, Erresuma Batua eta Errusia dira.
Garbalenak eta Ortuetak nabarmendu dutenez, “Urteko eskaera berriek beste joera bat erakusten dute, Txinak aurrerapen handia egin baitu, eta lehen merkatua bihurtu da, Alemaniaren eta AEBen aurretik”. Turkia, Frantzia, Italia, India, Errusia eta Kanada ditu atzetik. “Txinako jarduera industriala azkar suspertu da (BPGa 2020ko lehen laurdenean bakarrik jaitsi zen), eta horri esker inbertsio asko egin ditu iaz”, azaldu dute.
Horrez gain, 19k eragindako krisia gorabehera, Estatuak munduko hamargarren ekoizle eta esportatzaile izaten jarraitu du, bere merkatu-kuota mantenduz. Bost herrialde ekoizle nagusiek euren posizioei eutsi diete sailkapenean: Txinak, Alemaniak, Japoniak, AEBk eta Italiak; azken biek 2019ko postuen trukea egin dute.
Bost herrialde horietan ere beherakada handiak izan dira, batez ere Alemanian (-% 30,9) eta Japonian (-% 29,3). Italiak gurearen antzeko jaitsiera izan du (-% 23), zertxobait txikiagoa AEBetan (-% 9,4) eta oso txikia Txinan (-% 1,3). Munduko kontsumoak % 20,1 egin du behera 2020an, 2009an izandako beherakada baino dezente txikiagoa.
Aurreikuspena eta eskaerak
2021erako aurreikuspenari dagokionez, ” % 15eko hazkundea” izango dela esan dute, “2022an % 7,5eko igoera izango lukeena, baina errekuperazio abiadura dezente aldatuko litzateke hiru kontsumo eremu nagusien artean, Asian, Europan eta Amerikan”.
Bere ustez, ekonomiaren “susperraldi indartsua” lortzeko arrazoiak daude, hala nola “Txinako merkatuko eskariaren hazkunde handia eta Joe Bidenen ekonomia amerikarra bultzatzeko planak sortutako itxaropenak”, eta horrekin batera, Europako “txertaketa-prozesuen bizkortzea eta berreskuratze-funtsen eskuragarritasuna”.
Pandemia aurreko mailara iristea kostako da
Azaldu dutenez, “Aurten eta hurrengo urtean kostako da” makina-erremintaren sektorearen fakturazioa pandemia aurreko mailara iristea. “Bigarren hiruhilekoak azken 6 hilabeteetako harrera onarekin jarraitzen badu, 2021erako fakturazioaren hazkundea % 12-15 inguruan kokatuko litzateke, 2019ko mailetara hurbilduz”, iragarri dute.
Eskaerei dagokienez, 2020an erregistratutakoek 2019an jasotakoen aldean % 23,5 egin zuten behera. Azpisektoreei dagokienez, deformazioa zen zatirik txarrena, % 34,7ko beherakadarekin, eta hasieran, zertxobait hobea, atzipena % 17,65 murriztu zen.
Gainera, azpimarratu dutenez, urritik hona eskariek “susperraldi ona izan dute, eta dinamismo interesgarri hori mantendu egin da lehen lauhilekoan, 2019koen antzeko kopuruak emanez”.
Erabiltzaileen sektoreari dagokionez, automobilaren sektorean, “Batetik, motorizazio elektriko eta hibridoetarako trantsizioak eta, bestetik, mugikortasun ereduarekin lotutako aldaketek ibilgailuen eskariaren iragarpena zailtzen dute, eta horrek inbertsio berriak moteltzen ditu”.
Aeronautikan, nabarmentzekoa da “mugikortasunaren jaitsieraren eragina, eta, defentsaren arloan izan ezik, aurreikuspenak ez dira onak datozen 2-3 urteetarako”; trenbideak, berriz, “Une ona igarotzen ari dira, eta energiaren sektoreak, errealitate desberdinekin, etengabe egiten du aurrera iturri berriztagarrietarantz”. Azkenik, “Ongietorria” eman diete Estatuko eta EAEko makina-erremintaren Renove planei, eta sektoretik horren inguruan “arreta” jasotzen dutela adierazi dute.