Aurten ia 470 hautagai aurkeztu dira bost Beint beketara. Basque Trade & Investment Nazioartekotzeko Euskal Agentziak gutxien ikusten duen lanetako bat da, nahiz eta garrantzitsua izan. Beintek hiru hamarkada daramatza euskal enpresei nazioartekotzeko teknikariak ematen, eta jarduera hori funtsezkoa izango da krisialditik irteteko.

Beint beka bakoitzeko ia lau hautagai aurkeztu dira aurten. Ba al du zerikusirik egoera ekonomikoak?

Beint programak 30 urte daramatza martxan eta ibilbide luzea du, baina egia da azken hamar urteetan behera egiten ari ginela beketarako interesa zuten hautagaien kopuruan. Agian, beste arrazoi batzuen artean, enpleguaren egoeragatik izango zen. Aurten gorakada ikaragarria izan da, seguruenik pandemiagatik iaz deialdirik egin ez zelako zati txiki batean. Baina, hortik harago, oso interes handia sortu da prestakuntza indartzeko, eta aukera aparta da unibertsitate-lizentziadun gazte horientzat, nazioartekotzean espezializatutako karrera egin nahi baitute. Beka horiek dira une honetan dagoen prestakuntza-aukerarik onena.

Eta interesa pizten du enpresetan.

Bai, nazioartekotze-arduradunaren karrera da, eta, horregatik, euskal enpresek asko eskatzen dute. Horren ondorioz, ikasketa horiek egiten dituzten eta prestakuntza praktikoa jasotzen duten pertsonen laneratzea oso arrakastatsua da. Bekadunek oso azkar lortzen dute lana. Horietatik % 75 beka amaitu eta urtebetera ari dira lanean. Formazio honen interesa in crescendo doa eta aurten gorakada ikusgarria izan da.

Norentzat dira bekak?

Helburua oso argia da: unibertsitate-karrerak dituzten 31 urtetik beherako euskal gazteei enpresak nazioartekotzeko espezialistak izateko prestakuntza ematea. Etorkizunean euskal enpresa nagusietan erantzukizun handiko karguak beteko dituzten gazteak dira. Konpainiek, batez ere txikiek eta ertainek, gero eta gehiago behar eta eskatzen dituzte kanpoko jarduera guztia garatzeko eta bultzatzeko aukera ematen dieten teknikari horiek. Figura hori behar dute merkatuetara ateratzeko, posizionatzeko, bezeroak irabazteko, negozioa garatzeko eta, azken batean, salmentak eta bezeroen zorroa handitzeko.

Zer karrera ikasi dute bekadunek?

Normalean, Ekonomia Zientzietako, Zuzenbideko edo Ingeniaritzako prestakuntza dute. % 50 edo % 60 inguru kudeaketa-karrerak dira, baina ingeniarien % 10 eta abokatuen % 15 ere baditugu.

Eta nazioartekotzeko espezializazioa batzen dute.

Bai, prestakuntza ezagutza akademikoak eta ezagutza praktikoak konbinatzean datza. Lau hilabete eta erdiko prestakuntza akademikoa dago, eta aurten, programa etengabe hobetzeko modu berritzailean, hiru euskal unibertsitateen arteko lankidetzan proposatzen dugu. Ondoren, Euskaditik irten eta bulego komertzial batean lan egiten dute. Programa amaitzeko, zortzi hilabeteko praktikak egingo dituzte beste herrialde batzuetako enpresetan. Horietako asko praktikak egiten dituzten enpresan geratzen dira lanean, eta beste batzuk beste konpainia batzuetan birkokatzen dira.

Zer aurkitzen dute enpresek Beinteko harrobian?

Enpresek oso positiboki baloratzen dituzte Beint profilak, prestakuntza akademiko oso bizia dutelako ziurtatuta, esperientzia praktiko batekin osatuta, non euskal enpresentzat ekonomia errealeko proiektuak garatu diren. Prestakuntza oso baten 24 hilabete dira. Ezagutza horiez gain, balio handia du pertsonaren profilari beste herrialde batean, nazioarteko inguruneetan, beste kultura batekin, beste hizkuntza batekin bizitzeko eta lan egiteko esperientziak ematen dionak. Konplexutasun handiagoko testuinguru horietan lan egiten jakitea. Oso profil indartsuak dira, autonomia handiarekin lan egingo dute, oso proaktiboak dira, ekimen handia dute, eta euskal enpresak oso positibotzat jotzen ditu balio horiek.

Eta krisi berri honen erdian, ikusten al duzue Nazioartekotzearen Euskal Agentziak enpresen jarduera hobetzen duela?

2020. urtea pandemiak erabat baldintzatu zuen, eta, gainera, ustekabean iritsi zen. Hala ere, ia denok gelditu ginen lehen inpaktuaren ondoren, urtearen bigarren erdian gauzak oso modu positiboan bideratu ziren, komatxo artean.

Zergatik komatxoak?

Ekonomiako jardueraren nazioarteko zatian dikotomia bat gertatu zen, enpresek ezin zuten bidaiatu, eta haien merkataritza-jarduera oso eten zen hasieran. Baina, beste alde batetik, denok geunden konfinamendu-egoera horren ondorioz, enpresetako teknikari asko aritu ziren bere etxetik lanean, eta prestasuna izan zuen beste lan-modu batzuetara igarotzeko, hori baita digitalizaziora oso azkar iritsi den guztia.

Eta aktibitatea mantendu ahal izan zuten?

2020an jarduera bat izan dugu eta behi-enpresentzako proiektuak garatu ditugu 2019an baino bolumen handiagoan. Horrek esan nahi du enpresak oso aktibo egon direla, batez ere negozioa garatzeari, bezero berriak bilatzeari, merkatu-azterketei, herrialde berrietan sartzeari edo merkatuak bilatzeari dagokienez.

Nola doa aurten aurrera?

2021etik aurrera, laguntza jaso duten enpresen kopurua 2019koa baino handiagoa da, eta 2020koa baino pixka bat handiagoa. Egia da, ziurrenik, garatu dugun jarduera-tipologia desberdina izan dela, webinarrerantz joan gara, enpresak erosleen eta saltzaileen arteko zuzeneko bilerak antolatzen, herrialdeak identifikatzen, hiru trantsizioetan aukera handiak dituzten merkatuetan zentratzen – Digitala, ingurumenekoa eta soziosanitarioa –, baina, oro har, nahiko aktiboak diren enpresetan. Eta uste dut hemendik aurrera, txertaketak aurrera egin ahala, gora egingo duela.

‘Online ‘kontaktuak pandemiaren ondarearen parte izango dira

Bai, egia da lan egiteko modu horiei guztiei esker jarduerari eutsi zaiola eta hori geratzeko etorri dela. Mix bat izango da. Zati handi bat bide horietatik bideratuko da, eta enpresak eraginkorragoak izango dira. Beste gauza batzuk ezin dira ordezkatu. Teknologia berri horiei esker, bezeroak bero-bero mantentzen dira. Aukerak ere garatu daitezke, prospektatu; baina bezero berriak, kontu berriak edo negozio berriak hastea falta da, horretarako bidaia beharrezkoa da. Egia da enpresak eusten ari direla, jarduerari beste bide batzuetatik eustea lortu dutela zorionez, baina premiazkoa da mugitzen hastea, bidaiatzen hastea, gauza batzuk ezin baitira kanal digitalarekin ordezkatu. Euskal enpresak ekoizten duen produktu mota kalitate handikoa da, balio teknologiko handikoa, eta konfiantzazko harreman horretan oinarritzen da, eta bide digitaletik mantentzea posible da, baina hasieratik garatzeak kontaktu pertsonala eskatzen du.

Euskal markak posizioei eusteko aukera eman al du?

Enpresak, beren produktuak, ezagunak ziren eta eusten ari dira, baina premiazkoa da ekonomia dinamizatzea eta Euskaditik normaltasunez irteten hastea.

Egilea Andoni Beitia