Tekniker euskal zentro teknologikoa RECYCOMP proiektuaren buru da. Proiektu horren xedea prozesu industrialetatik soberan dagoen materiala berrerabiltzea eta, ondoren, aeronautikaren sektoreko osagaiak fabrikatzeko erabiltzea ahalbidetuko duen makina bat garatzea da. Aurreikuspenen arabera, 2022ko irailerako prototipoa prest izango dute, eta Leonardo Aircraft Division enpresak Napolin (Italia) duen lantegian jarriko dute, Teknikerrek ohar baten bidez jakitera eman duenez.

Aurre-inpregnatutako norabide bakarreko karbono-zuntzez (PREPREG) osatutako materialaren soberakinarekin lan egingo du proiektuak. Material hori piezak fabrikatzeko eskuzko ijezketa automatikoko prozesuetan sortzen da, aeronautika bezalako sektoreetan, eta isurketara edo errausketara bideratzen da, sortzen dituzten ondoriozko ingurumen-arazoekin.

Ekimena Clean Sky 2 Europako deialdiaren barruan dago, eta 2023. urtearen erdialdean amaituko da; gainera, birziklatutako materialaren portaera aztertzen eta kontrolatzen ere aurrera egingo du, gero aeronautikako industriarako osagai funtzionalak fabrikatzeko erabiltzeko, Teknikerrek ohar baten bidez jakitera eman duenez.

Horretarako, euskal zentro teknologikoak hainbat teknologiatan duen ezagutza emango du, PREPREGetik soberan dagoen materiala berreskuratu eta berrerabiltzeko gai den makina bat diseinatu eta garatzeko.

Ondoren, probetetan birziklatutako materialaren portaera egiaztatzeko saiakuntza mekanikoak egingo ditu, birziklatu gabeko materialarekin lortzen denaren aurrean duen erresistentzia baloratzeko.

Material horiek kritikoak ez diren osagaiak egiteko erabil daitezke, hala nola eserlekuak, bagajeak eta hegazkinaren barruko beste elementu batzuk egiteko.

Makinak ikuspen artifizialeko azpisistema bat izango du material konposatua automatikoki identifikatzeko eta karbono-zuntzak orientatzeko; ebaketa-sistema bat, forma erregularreko zatiak lortzeko; eta hirugarren manipulazio-sistema bat, zati horietatik berreskuratutako materiala lortzeko.

Aeronautikaren sektorean material konposatuekin egindako fabrikazioak jatorrizko materialaren % 10 eta % 40 artean baztertzen du prozesu automatiko eta eskuzkoen bidezko ijezketan egindako mozketetan.

Material horiek berrerabiltzeak murriztu egingo du material berriaren kontsumoa, eta, zeharka, murriztu egingo du jatorrizko materialarekin fabrikatutako osagaiei egotz dakiekeen kostua, aprobetxa daitekeen material baztertua murrizteagatik.

Hasiera batean, makina osagai aeronautikoak fabrikatzeko pentsatuta badago ere, beste esparru batzuetara aplika daiteke, hala nola automobilgintzara, trenbideetara, ontzietara, energiara edo kirol-ekipamendura.

Egilea Andoni Beitia