Covid-19ren aurkako txertaketa-prozesuak aurrera egin du, eta gobernuek mugikortasun-murrizketak kendu dituzte. Hori dela eta, nabarmen hobetu dira turismo-sektorearekin lotutako enpresen aurtengo aurreikuspenak, iazko hondamendien ondoren, eta, ondorioz, haien akzioek eta zorrak merkatuan jasan duten zigorra kendu egin da. EDreams bonuen prezioa, adibidez, bikoiztu egiten da gutxienekoetatik.

Espainiako turismo-enpresen zor kotizatua gogor estutu zuten pandemiaren eta Konfinamendu Handiaren abiatzeak. Epemuga 2023an duen eDreams bonuak % 55 galdu zuen iazko otsaila eta martxoa bitartean. Behera egin du, halaber, 2022an irabazi zuen IAG bonuak: nominalaren % 102tik iazko otsaila eta maiatza bitartean % 75era jaitsi zen, kutsatzeen aurrerapenak jarduera oro geldiarazten eta udako denboraldiko aurreikuspenak izozten zituen heinean.

Zigor hori apurka-apurka altxatzen joan da, turismo-industriaren aurtengo aurreikuspenak hobetu ahala, eta Covid pasaportea eta bidaiariak aireportuetara eta hoteletara iritsi direla ikusten da. Baikortasun horren berri eman zuen atzo eDreams online bidaia agentziak; izan ere, hegaldien erreserbak 2019koak baino % 28 beherago daude dagoeneko, duela bi hilabete baino ikusten ez zen beherakadaren erdia. Hobekuntza hori, gainera, bere zor kotizatuan ikusten da, inbertsio ratingik gabe, pandemiaren aurreko mailak berreskuratzen baititu eta bere prezioa iazko gutxienekoetatik bikoizten da. Enpresak 124,2 milioi euroko galera garbiak iragarri zituen atzo bere azken ekitaldi fiskalean (martxoan amaitu zen), aurreko urteko zenbaki gorriak hirukoiztuz.

Berreskuratze hori 2022an epemuga duen IAG bonuan islatzen da, iazko ekainean erregistratutako gutxienekoetatik % 29 berreskuratzen baitu. Hegakortasun handiagoa du Europako beste hegazkin konpainia batzuen zorrak: 2075eko epemuga duen Lufthansako bonu hibridoak % 39 berreskuratu du iaz erregistratutako gutxienekoetatik, baina nominalaren % 100etik urrun dago oraindik, joan den astean Alemaniako Gobernuak enpresari emandako laguntzak amaitu arte kupoiaren ordainketa izozten zuela iragarri ostean. Kupoia lehenbailehen ordaintzea aurreikusi dute, konpainiak berak aitortu duenez.

Hala ere, Norwegian hegazkin-konpainiak zor du oraindik, Norvegiako exekutiboaren erreskate plan batean murgilduta baitago. Bonuak pandemia aurreko mailen % 52ra daude oraindik. Bere akzioak, gainera, % 49 hondoratu ziren atzo Burtsan, azken kapital handitzearen titulu berriak negoziatzeko onartu ostean.

Era berean, Air France-KLMk 2020ko hasieran jaulki zuen bonua pandemia aurreko mailen % 5,5era dago oraindik.

Meliak 2018an Luxenburgon jaulki zituen eta oso likido ez diren betebeharrek pandemiaren aurreko mailak gainditzea lortu dute, 2030ean amaitzen baitira eta % 3,3ko urteko kupoia ordaintzen baitute. Gaur egun, nominalaren % 123an kotizatzen dute, baina 2020ko abenduan % 127 gainditu zuten.

Bestalde, NH hotel-enpresak 2016an Luxenburgon jarri zituen bonuak, bi urte barru amaitzen direnak, nominalaren % 100etik gora kotizatzen dute dagoeneko, eta jaulkipen horretan krisiaren unerik txarrenean sartzea erabakitzen duten inbertitzaileei % 24 ematen die. Kasu honetan, Thailandiako Minor taldeak kontrolatzen duen bonuak (kapitalaren % 94,132), gainera, % 3,75eko kupoia eskaintzen du urtean.

Amadeusen kasuan, 2020ko maiatzean jaulki zituen 1.000 milioien prezioa % 7,4 igo da ordutik.

Turismoaren sektoreak kotizatutako zorrari ematen dion gogo ona agerian geratu da Burtsan izan duen portaeran ere, lehen hiruhilekoan txertoen atzerapenek aurreikuspenekin bat egin eta uda honetarako sektorearen susperraldi ia osoaren estimazioak dardarka jarri ondoren.

Iberia, British eta Vueling biltzen dituen hegazkin konpainien holdingak % 32 egin du gora aurten, baina 2020an izandako beherakada handiak ( % 62,3) konpentsatzetik urrun dago oraindik. Urtean % 23tik gorako igoera izan du Meliak, eta kotizatutako Espainiako beste hotelak, NHk, % 16ko gorakada izan du.

Egilea Andoni Beitia