Aernnovak eta beste euskal enpresaren batek parte hartu nahi dute Rolls-Royce konpainia britainiarrari ITP Aero erosteko operazioan, Zamudioko enpresa aeronautikoaren akzioen % 100en jabe baita, Arantxa Tapia Eusko Jaurlaritzako Ekonomiaren Garapen, Iraunkortasun eta Ingurumen sailburuak atzo baieztatu zuenez. Gainera, adierazi zuenez, Jaurlaritza prest egongo litzateke akziodun gisa sartzeko, Euskadi berreskuratzeko lehen mailako enpresa baten barruan.

Pixkanaka, ITP Aeroko Rolls-Royceren balizko salmentaren inguruan mugitzen diren interesen puzzle konplexua gorpuzten ari da.

Egoera hau da: Rollsek, pandemiaren murrizketek sortutako krisi aeronautikoa ikusita, injekzio finantzarioa behar du eta, besteak beste, ITP Aero 1.500 milioi eurotan saltzea pentsatu du. Baina salmentak ez du lehiakide bati egitea nahi, transferentzia teknologiko baten beldur delako, eta, gainera, ITP Aero bazkide izaten jarraitzea nahi du, arriskuan, hegazkingintzako motorren etorkizuneko programetan. Azken horrek esan nahi du ITPren jabe berriak asko inbertitu behar duela eta I+G+Bren aldeko apustua egiten jarraitu behar duela, etorkizuneko turbinetan teknologia eraginkorragoak garatzeko. Sektore aeronautikoa intentsiboa da kapitalari dagokionez eta epe luzerako itzulerak ditu; beraz, ez da erraza kanpoko norbait bertan sartzea, irauteko nolabaiteko bokazioarekin.

Horri gehitu behar zaio ITP Aeroren erabakigunea mantentzeko euskal interesa, garapen teknologikoa eta fabrikazioa Euskadin. Eta, kasu honetan, erabateko adostasuna dago Espainiako Gobernuarekin, Estatu espainiarrarentzat Defentsa arloan funtsezkoa den enpresa bat berreskuratu nahi baitu, hegazkin militarren motorrak garatzen eta mantentzen dituelako.

Arazoa da hasiera batean gutxienez 1.300 milioi euroko inbertsioa eginda – Ez dirudi Rollsek gutxiago saldu zuenik – Eta etorkizuneko kapitalaren baldintzatzaileak kontuan hartuta, ez dagoela erosketa bat egiteko finantza-muskulu nahikoa duen euskal enpresarik.

Hori dela eta, Rollsi bakarrik ITP erosteko interesa erakutsi duten baina Espainiako Gobernua betoa jartzeko prest dagoen inbertsio funtsetako batekin aliantza bat egin beharra dago.

Errealitate hori ikusita, Madril eta Gasteiz elkarlanean ari dira Estatu espainiarreko industria-bazkide batekin eskaintza bat zehazten, hainbat enpresa aurrera egitera animatuz.

Zentzu horretan, Tapiak atzo aurreratu zuenez, Aernnovaz gain, euskal enpresa gehiago ere egon daitezke ITP Aero operazioan interesatuta; horien artean, CAF eta Sener aipatu dituzte, duela 30 urte presio baxuko turbinen fabrikatzaileak sortu zuen enpresa, Rollsi bere zatia utzi aurretik.

Eusko Jaurlaritzak berretsi zuen prest zegoela ITP Aeroren kapitalean ere sartzeko, Euskadin sustraituko zela bermatzeko. Aurkeztutako eskaintza lotesleen artean, proposamen horietan euskal inbertitzaileak daudela “ezagutzen” dugula adierazi du Tapiak, Eusko Legebiltzarrean egindako adierazpenetan.

Sailburuak aitortu zuen operazio horretan parte hartzea proposatu ziotela Aernnovari – Sektore aeronautikoko beste euskal enpresa handia da, baina egituretan aritzen da, ez motorretan –, eta “ez zuen oztoporik jarri, oraindik goiz den arren”. Tapiak onartu zuen “zaila” izango litzatekeela ITP Aeroren eskaintzetako batek euskal kapitalaren gehiengoa izatea, inbertsio handia egin daitekeelako, baina posible izan liteke “partaidetza nahikoa” izatea, “Bazkideen arteko itun baten bidez, enpresarekin lotutako etorkizuneko jarduera guztiak bermatzeko”.

Bestalde, Zamudioko Aero ITPko batzordeak espero du enpresaren etorkizuneko erosleak enplegu-bermeak eskaintzea eta industria-talde bat izatea, baina bitxia da, lan-doikuntzei buruzko negoziazioetan sektore aeronautikoaren krisiaren larritasuna ukatu ondoren – Egoeraren araberakoa soilik, sindikatuen arabera –, badirudi orain onartu egin duela, eroslea Aernnova izateko aukeraren beldur delako, izan ere, ITP sektore okerragoa da “.

Egilea Andoni Beitia