Bizikletaren sektoreak bere unerik onena bizi du. Herritarren ohituren aldaketa eta, batez ere, pandemiaren ondorioz, salmentak % 24 haziko dira 2020an Espainiako Estatu osoan, eta 1,5 milioi unitate baino gehiago salduko dira. Negozio-bolumena 2.600 milioi eurotik gorakoa izan zen, aurreko urtean baino % 39,9 gehiago. “Osasun-krisiak prozesu asko bizkortu ditu, eta bizikletaren sektoreak mesede egin dio mugitzeko, aisialdiaz eta kirolaz modu osasungarri eta jasangarrian gozatzeko gizartearen eskaera handiari”, azaldu du Jesus Freirek, Espainiako Marken eta Bizikleten Elkarteko (AMBE) idazkari nagusiak, eta, Cofidisekin batera, urtebeteko errekorraren zifrak jarri ditu.

Eta Orbea edo BH bezalako euskal markak ez dira fenomeno honetatik kanpo geratu. Pandemiaren aurretik ere hazkunde handia izan dute bi enpresek, baina osasun krisiak behin betiko bultzada ekarri du. “Jendea askatasunerako, kirola aire zabalean egiteko, mendian denbora pasatzeko gogoz atera da konfinamendutik, eta, azkenean, gizartean ohiturak aldatu dira aisialdi osasungarriago baterantz”, azaldu du Alvaro Olasolo BHko komunikazio arduradunak, 2019an baino % 16 gehiago saldu baitzuten. Eta aurreikuspenen arabera, joerak aurten ere jarraituko du. “2021ean ekoitziko dugun guztia dendei salduta dago”, azaldu du.

Bestalde, Orbearen fakturazioa % 20 hazi zen iaz, 200 milioi eurora iritsi arte. “2015etik etengabe ari gara hazten, orain kontsumitzailearen eskaria da izugarri hazi dena”, adierazi du Gonzalo Garcia de Salazar Orbeako zuzendari komertzialak. “Eta 2021ean, bide orrian aurreikusi genuena baino hazkunde handiagoa egongo da”, adierazi du.

Eskaerak gora egin du bizikleta-eredu guztietan. “Mendiko eta errepideko bizikleten salmentak igo egin dira. Hiri barruko mugikortasuna duten bizikletek ere gora egin dute, baina Europan lortutakotik urrun gaude oraindik “, azaldu du Olasolok. Baina, zalantzarik gabe, pandemian sendotu den joera bat bizikleta elektrikoen booma izan da. “Bizikleta elektrikoa bizikletaren erabilera jendarteratzen ari da, oso aldaketa garrantzitsua da mundu mailako eskarian”, adierazi du Garcia de Salazarrek.

AMBEk egindako merkatu-azterketako datuek erakusten dutenez, bizikleta elektrikoaren salmenta ia % 50 igo da Estatu osoan, hiriko bizikletak beste % 50, errepidekoak % 46 eta mountain bikeak % 25.

Estatuko kategoriarik sendoena mendiko bizikleta da, oraindik gehien saltzen den modeloa. Hala ere, aurten ikusi da gero eta jende gehiagok erabaki duela hirietan bizikletaz mugitzen hastea. “Herritarrei galdetu zaienean zergatik ez zuen bizikleta hartzen, beti esan du bizikleta erabiltzea gustatuko litzaiokeela, baina azpiegitura, aparkalekua, segurtasuna… falta direla, eta, ildo horretan, gizartean atzerapen bat egon dela, beharraren ondorioz, eta politikoki ere erantzuna ematen hasi dela. Udalak eta erkidegoak pausoak ematen ari dira, eta Ministroen Kontseiluak bizikletaren aldeko estrategia onartu zuen duela egun batzuk, ziklo aldaketa bat da “, azaldu du Freirek.

Jose Luis Abalos Garraio, Mugikortasun eta Hiri Agenda ministroak joan den astean aurkeztu zuen estrategiaren helburua bizikletaren erabilera areagotzea eta mugikortasun iraunkorraren aldeko kultura-aldaketa sustatzea da. Horretarako, bost lehentasun ezarri dira: mugikortasun iraunkorrean aurrera egitea, bizikleta modalitatea aldatuz; bizimodu osasungarria sustatzea mugikortasun aktiboaren bidez; zikloturismoaren potentziala aprobetxatzea; bizikletaz egiten den kirola eta aisialdia sustatzea eta babestea, eta Estatuak bizikleta sustatzeko egiten duen lana koordinatzea.

Azken urtean bizikletaren eskari sozial handiak stock arazoak eragin ditu. “Arazoa, funtsean, eskaria handitu delako da; azkenean, fabrikazio-zatiak diseinu-, garapen- eta, bistan denez, fabrikazio-aldi garrantzitsuak behar dituen industria-konpainia bat gara, eta ezin dira fabrikazio-gaitasunak egun batetik bestera handitu. Eskaria oso handia da eta ez dago kontsumitzailearen eskaria asetzeko adina produkturik, normala baino askoz handiagoa baita “, azaldu du Orbeako zuzendari komertzialak.

De Salazarrek, hala ere, “Gure dendetan stocka” dagoela argitu du. “Bizikletak jasotzen ari dira, baina agian onartu behar duzu ez dela gustatzen zaizun kolorea edo bilatzen ari zinen prezio-puntua. Bizikleta bat espezifikoki nahi baduzu, agian itxarotea tokatuko zaizu “, dio. Ildo beretik, BHko komunikazio arduradunak azaldu duenez, “Une honetan ez dugu stockik, fabrikatzen ari den guztia dendetara doa zuzenean”. “Webgunean sartzen bazara, ikusiko duzu modelo asko ez direla 2022ko udazkenera arte erabilgarri egongo, baina horrek ez du esan nahi ordura arte bizikletarik aurkituko ez duzunik. Dendetan bizikletak daude, gure bezero garrantzitsuek beren lana egin dute eta hilabete hauetan unitateak jasotzen arituko dira “, azpimarratu du. Olasolok ziurtatu duenez, “Gure muga nagusia oraintxe bertan osagaiak hornitzeko katea da”.

Egoera horretan daude marka gehienak, AMBEko zuzendari nagusiak berretsi duenez. “Zalantzarik gabe, eskariaren gorakadak estresa eragin du stockarekin, batez ere modelo jakin batzuk erosteko itxaronaldi handiagoa gertatzen da, baina dendetan ez dago stock faltarik”, esan du Freirek. “Ohiturak aldatzen ari dira. Gama altuko bizikleten kasuan, adibidez, beti izan da ohikoa bizikleta bat erostera joan eta harekin dendatik irtetea. Orain ez, eta hau automobilgintzaren merkatuan gertatzen den gauza bera da, auto bat erostera zoazelako eta prest egon arte hilabete batzuk itxaron behar duzulako. Eskaeraren gorakadak, logistika arazoek eta pandemiaren agerpenak itxaronaldia handitzea dakar “, argudiatu du.

Bizikletaren sektorea benetako boom bat bizitzen ari da eta markek aurreko urtean bezain ona izango den 2021a espero dute. “Une hau bizitzen ari gara, jende asko igo da txirrindularitzaren gurdira, kirol hau deskubritu du eta hurrengo urteetan txirrindularitzaren osasuna mantendu egingo dela uste dugu, orain txirrindularitza praktikatzen hasi den jendeak jarraitu egingo duelako. Txirrindularitzan lehen baino erabiltzaile gehiago egongo dira “, iragarri du Olasolok.

Freirek, berriz, urtebeteko joera iragarri du. “Zifrak 2020an bezain onak izatea espero dugu”.

Egilea Andoni Beitia