Automobilgintzaren euskal industriak, Gasteizko Mercedesek eta Volkswagenek Nafarroako Landaben industrialdean dituzten lantegien salmentak kontuan hartu gabe, 16.600 milioi euro inguru fakturatu ditu bere urterik okerrenean, 2020an, eta aurten espero zen susperraldia, gutxienez % 10ekoa, eten egin da, neurri batean, ustekabeko arazo baten ondorioz; izan ere, txipen eskasia dago egun elektroniko ugariko azken osagaietarako.

Eta gaia ez da txikiagoa, Mercedesek Gasteizen eta Volkswagenek Iruñean dituzten lantegiek ekoizpena gelditu behar izan dutelako; izan ere, lantegiek just in time teknikekin lan egiten dutenez, berehala eragiten die euskal hornitzaile nagusiei, Gestampetik CIEra, Acicae klusterrean bilduta.

Autoen sektorean iaz izandako geldialdi bortitzaren ondorioz, autoen fabrikatzaileek txip elektronikoen erosketak murriztu zituzten. Hala ere, beste eskatzaile batzuek, hala nola telefono mugikorren, tableten, ordenagailuen, telebisten eta abarren fabrikatzaileek, eskari-mailari eutsi zioten 19-kumarekin.

Orain, susperraldi ekonomikoarekin, automobilgintzak bere beharrak berreskuratzen ditu eta ez dago txipik guztientzat. Sektorean ziurgabetasunek 2022ko lehen hiruhilekora arte jarraituko duten beldur dira.

Hau, sektoreko iturrien arabera, automobilarekin lotutako Europako politika zalantzagarriaren adibide bat da, auto elektriko baten aldeko apustu itsu batekin eta Amerika eta Asiarekiko mendekotasun kritikoarekin, softwarea iparramerikarra baita, Taiwango txipak eta Txina eta Koreako bateriak.

Nolanahi ere, Mercedes Gasteizko lantegiak astelehen honetan ekingo dio berriro ekoizpenari, hilaren 21etik geldirik egon ostean, txip erdieroalerik ez dagoelako, baina zuzendaritzak, hornidura eteten bada, ERTE batera jotzea proposatu du.

Egilea Andoni Beitia