Revolving edo ordainketa geroratuko txartelek protagonismoa hartzen dute udako merkealdi-kanpaina honetan, IKEA, Inditex, MediaMarkt, Fnac edo Worten enpresek hartu dituztenean. Finantza-erakundeek jaulkitzen dituzte txartelak, eta justiziak hala erabakitzen badu, bidegabe kobratutako zenbatekoak itzuli behar dituzte. Hala ere, ehun- eta oinetako-kate handiek, altzari-, etxetresna elektriko- edo liburu-kate handiek bezeroei eskaintzen dizkiete, ordainketak kontsumitzailearen komenentziara atzeratzeko erreklamazioarekin.

Espainiako Merkataritza Konfederazioak (CEC) azaldu duenez, merkealdiak “bereziak” izango dira, eta 2020ko kanpainarekin alderatuta hobekuntza “arina” aurreikusten du, eta 2019ko kopuruetatik urrun geratuko dela ohartarazi du; izan ere, fakturazioa % 20 eta % 30 artean jaitsi daiteke urte horrekin alderatuta. Oliver Wymanen txosten baten arabera, ordea, pandemiak txikizkako merkataritzaren sektorea omnikanalitatera aldatzea bizkortu du, eta erosketa elektronikoak areagotu egin dira, bai transakzio elektronikoetan bai fisikoetan, markek ordainketa-txartel atzeratuak eskaintzen dizkiete bezeroei.

Veepee merkataritza elektronikoko talde frantziarraren azken datuen arabera, espainiarren % 61ek 100 eta 300 euro artean gastatuko dituzte batez beste uda honetako merkealdietan, aurreko urtekoaren oso antzekoa. Eta gastu horren zati handi bat “revolving” txartelekin ordainduko da, duela gutxi arte bankuen ondarea izan arren gasolindegietan eta mota guztietako saltokietan orokortuta daudenak, hala nola El Corte Ingles, MediaMarkt, Worten, Ikea, Fnac edo Inditex taldeko dendetan.

Kontsumo-kredituen eta gehiegizko maileguen erreklamazioetan espezializatutako abokatuen plataformaNire ustez, batzuetan, eta bezeroa horretaz jabetu gabe, txartel horiek ordainketa geroratukoak izan daitezke eta % 20tik gorako interesak izan ditzakete. Javier Moyano Nire Erreklamazioko Eragiketen zuzendariak esan duenez, “Finantza-produktu horiek tranpa handia ezkutatzen dute kontsumitzailearentzat; izan ere, gehiegizko interesek hasierako mailegua amortizatzea eragozten dute”.

Abokatuen plataformara joan diren hainbat bezerok, bide judizialetik, milaka euro berreskuratu dituzte interes usurario gisa. Horren froga da 2008an Bilboko epaitegi batek Inditex-eko Affinity Card txartela jaulki zuen finantza-erakundea kondenatu zuela bezero bati 1994az geroztik gehiegizko interesengatik bidegabe kobratutako 17.000 euro baino gehiago itzultzera.

Kuota guztiak erlijioz ordaindu bazituen ere, urteak igaro ahala zorra ez zen murrizten eta ia ez zuen ezer amortizatu, eta bezeroak erreklamatzean % 30 inguruko interesak aplikatu zizkiotela ohartarazi zuen. Epaia bat dator Auzitegi Gorenak 2020ko martxoan ezarritakoarekin; izan ere, Wizinkek revolving txartel bati aplikatutako % 27ko interesa erabiltzailetzat jo zuen, uste baitzuen interes-tasak “neurri handi batean” gainditzen zuela erreferentziatzat hartutako indizea, eta nabarmen neurrigabea zela.

Hala ere, auzitegi gorenak ez zuen pentsatu produktu horientzat % 20ko interesa zegoenik. Beste batean, eta Erreklamazio Miren eskariz, Madrilgo epaitegi batek IKEAko txartel batetik 4.500 euro itzultzera kondenatu zuen CaixaBank. Txartel horri % 25,59ko interesa aplikatu zitzaion, eta nabarmendu zuen interesak “erabilgarriak eta abusuzkoak” izateaz gain, kontratuak gardentasun falta zuela, “Letraren tamaina txikiagatik ezin baita irakurri”.

Egilea Andoni Beitia