Mercedesek Gasteizen eta Volkswagenek Iruñean dute arazoa. Arabako eta Nafarroako ekonomien zati handi bat beren kabuz bultzatzen duten bi trakzio-enpresa. Aeronautika sektorea ere kolapsoa jasaten ari da.
Hala ere, arazoa icebergaren ageriko zatiak begiesten duena baino handiagoa da. Sea Arabako Enpresak patronalaren arabera, gutxienez beste hiru industria kaltetuta daude. Plastiko, egur eta kartoizko transformadoreak ere erronka bikoitza jasaten ari dira: hornidurak ez dira garaiz iristen – Edo ez behintzat pandemiaren aurreko erritmoarekin – Eta prezioak ohiko estandarretatik kanpo daude. Horri azken hilabeteetako energiaren prezioaren igoera gehitu behar zaio. Ekaitz perfektua, euskal enpresen jardueraren susperraldia arriskuan jartzen duena.
“Koronabirusak suposatu zuen bonbaren ondoren, eta altxatzen hasi ginenean, etsaiak utzitako minak orain lehertuko balira bezala da”, dio egunkari honek kontsultatutako eraikuntzako enpresari batek, oxigeno falta nabaritzen duen beste sektore batek.
Confebaskek ere egoera hori egiaztatu du. Eta Cebek Bizkaiko patronalak bere bazkideei egindako hurrengo inkestan sartuko du atal hori, arazoa ere sumatzen duelako. Euskal enpresariek uste dute merkatuaren legeen bidez konponduko den egoera puntuala izango dela, baina ohartarazi dute “krisitik ateratzeko krisi hau” arriskutsua dela konpainia askoren bideragarritasunerako.
ARAZO OROKORRA
Gasteizen dago mugimendu tektonikoaren epizentroa. Mercedes Benzek astebetez jaitsi zuen pertsiana, osagai elektronikorik ez zegoelako. Beste ERTE bat aurkeztea aztertzen ari da, eta, batzordearekin negoziatzen den bitartean, aldi baterako enpleguaren esparruan fitxa-mugimenduren bat egongo dela uste da. Alemaniako multinazionalaren proiektuaren sendotasunak konpainiaren etorkizunari buruzko zalantzak argitzen ditu. Hala ere, ez dago hain argi sateliteengan, tokiko hornitzaileengan, duten eragina, automobilgintzaren erraldoiaren inguruan orbitatzen baitute.
Pertzepzio hori euskal ekonomia osora eta ekoizpen-jardueretara eraman daiteke. Sea Arabako patronalak, lurraldearen egitura ekonomikoa dela eta, presentzia industrial handia du bere bazkideen artean, eta material-hornikuntzaren gabeziaren ondorioez ohartzeko orduan aktibo agertu den enpresa-elkartea da. Duela bi hilabete ohartarazi zuen “txertaketa-kanpainako gorabeherek ekonomiaren susperraldirako arriskua” zutela, baina fronte hori gainditu egin da, eta txertatutako herritarren kopuruak gora egin du, “Enpresen jarduera oro har hobetu delako”.
Hala ere, “Agerraldi berdeen fase honetan aurpegi mingotsa” lehengaien eskasia eta “horien prezioak izan duen gorakada nabarmena” dira.
Hala eta guztiz ere, susperraldiaren erritmoa moteldu den arren, Arabako enpresek uste dute kobidak sortutako ekoizpenaren beherakada urtebete barru suspertuko dela. Hornitzaileen burbuila, oraingoz, ezustekoa da bidaian, baina euskal konpainien ustez, funtsezkoa da lehengaien prezioa kontrolatzea, dinamika handiagoa izan ez dadin.