Europako Batzordeak gasolinazko autoen, dieselaren eta are hibridoen hileta bizkortzea erabaki ostean, automobilgintzaren sektoreak erronka handia izango du. 2035 euskal enpresek hainbat urte daramatzaten aldaketa gauzatzeko muga eta zerumuga da. Egun horretatik aurrera, debekatuta egongo da errekuntzako motorizazioak dituen auto berri bat erostea, eta, beraz, ezingo da horrelako ibilgailurik egin.
15 urte baino gutxiago falta dira zero isurketen egoera horretan sartzeko, eta erregai konbentzionalek bultzatutako autoak errepidetik kendu ahala finkatuko da egoera hori. Benetako iraultza ingurumen, industria eta estetikan, gasolindegiak ere desagertzera eta elektrolingerrei bide ematera kondenatuta baitaude. Eta automobil-osagaien fabrikatzaileak, autoen markak – Euskal Herrian Mercedes Benz Gasteizen eta Volkswagen Iruñean –, industria osagarria eta, jakina, Petronor eta Euskadiko gasolindegi-sareak, hala nola Avia edo Easyjet, ziklo berde berrira egokitu beharko dira. Autoaren sektorearen zifrek jokoan dagoena islatzen dute. Automobilgintza da EAEko esportazioen liderra, batez beste ia 4.000 milioi euro esportatzen baititu urtean azken hamarkadan, euskal kanpo-merkataritzaren ia bostena. Aurtengo hasiera onak, 2020an kodeak geldialdia egin ondoren, mugikortasun-murrizketek eta txipen horniketa-arazoek iraun arren, ohiko erritmoak berandu baino lehen berreskuratzen ari direla adierazten du.
ERRALDOI BAT EUSKADIN ETA KANPOAN
Autoaren euskal industriak, Acicae klusterrean bilduta, 20.375 milioi euro fakturatu zituen 2019an, aurreko ekitaldian baino % 5,5 gehiago. Kopuru horrek, argitara eman den azken ekitaldikoak, ez du aintzat hartzen Mercedes-Benz Vitoriaren pisu espezifikoa. Sektorea oso internazionalizatuta dago eta 120.000 langile baino gehiago ditu mundu osoan. Horietatik 40.488k EAEn dute enplegua, betiere 2019ko datuen arabera. Pandemiak behera egin zuen iaz. Lan-kapital horri Mercedesen 3.000 langile baino gehiago gehitu behar zaizkio, Euskadiko fabrikarik handiena baita.
Euskadirentzat hain estrategikoa den sektore baten motorra pitz dezake Bruselaren iragarpenak? Azken urteetako aurretiazko lanak zalantza guztiak ezabatzen ditu. Izan ere, Europako Batzordeak herritar gehienak harritu dituen arren, 2035. urtea ez du ausaz aukeratu. Ia marka guztiek iragarri zuten behin betiko agertuko zirela errekuntza-motorrak lehenago.
Stellantisek – OPEL, Peugeot eta Fiat – Europan auto kutsagarriak saltzeari utziko dio 2030ean. OPEL izango da lantza punta eta 2028an gasolina eta diesela utziko ditu.
Audik 2026tik aurrera % 100 elektrikoak diren ibilgailuak diseinatuko ditu eta erregaien modelo zaharren fabrikazioa gutxituko du 2033an nitxo hori utzi arte.
Renaultek 2025ean lortu nahi duen eskeman, auto elektrikoak bere salmenten % 65 Europan biltzen ditu eta ehuneko hori % 90era igo nahi du 2030ean. Volvok, urte horretan bertan, zero isurketa soilik izateko helburua ezarri du. Eta Volkswagenek elektrizitate bat merkaturatuko du urtero, 2030ean ere motorizazio horrek salmenten 705 izan ditzan.
Mercedesek astelehenean iragarri zuen, Bruselak barne-errekuntzako autoei iraungitze-data jarri baino hiru egun lehenago, karbonoa kentzeko plana bizkortu eta 2030ean energia garbietara pasatzeko asmoa zuela. Gasteizen egindako azken inbertsio handia, 80 milioi euro 2019an, 31 milioi euro gorde zituen monobolumen elektriko baten ekoizpena martxan jartzeko, eta dagoeneko hiru modelo desberdin atera dira Arabako lantegitik.
Automobilaren propultsio-teknologia berrien aldeko apustua ere aspalditik egiten dute osagai-fabrikatzaileek. Gestampek, adibidez, Seateko baterien megaplantan (Volkswagen) parte hartzen du, Iberdrola ere tartean dela, eta martxan dagoenean 800.000 ibilgailuri baino gehiagori eman ahal izango dizkie biltegiratze-gelaxkak. Cie Automotive Bizkaiko beste konpainia batek mozkinen errekorra hautsi du lehen hiruhilekoan, auto elektrikoarekin lotutako kontratuei esker. Autoaren euskal ekosistemaren zati ikusgarriena dira, Boroako Automotive Intelligence Center bezalako I+G palankak dituena.