Sektoreak 36.000 milioi euro galdu ditu, aurreko urtean baino % 37 gutxiago, munduko marka-balioari dagokionez, eta industriak aisialdiko bidaietan ikusten du epe laburreko susperraldia; aldiz, munduko 50 marka baliotsuenen zerrendan dauden Espainiako bi airelinea, Iberia eta Vueling, Brand Finance aholkularitza-enpresak egindako Airlines 50 2021 rankingean beren posizioak mantendu eta hobetu dituzte. Azterlan honetan markaren balioa aztertzen da, hau da, enpresa baten jabeak merkatu irekian lizentzia ematean lortuko lukeen onura ekonomiko garbia, eta markaren indarra, berriz, bere errendimenduaren eraginkortasuna neurri ukiezinetan, lehiakideei dagokienez.

Hiru konpainia amerikar dira rankingaren buru, marka balioa % 38 eta % 40 artean galdu duten arren: Delta (4.900 milioi euro), American Airlines (4.500 milioi) eta United Airlines (4.300 milioi); IAG talde britainiarreko Iberia eta Vueling espainiarrek, berriz, munduko marka sektorialaren balio txostenean jarraitzen dute. Iberia 34. postuan geratu da, pandemiarekin bere balioaren % 25 galdu arren, eta Vuelingek bi postu lortu ditu, zerrendako 48ra arte.

Azterlan horrek Iberiak 2014tik izandako bilakaera nabarmentzen du; izan ere, urte horretan taldearen emaitza ekonomikoak ikusgarriak izan ziren, 5.080 milioiko negozio-balioarekin, baita markaren balioa eta indarra ere (100etik 77). Ordutik, Espainiako hegazkin konpainiak 3.300 eta 2.600 milioi arteko balioa izan du. Markaren indarra eta balioa ere murriztu egin ziren 2015etik aurrera, 73 eta 69 puntu bitarteko balioekin markaren sendotasunari dagokionez. Konpainia eraldaketa-etapa batean dago, negozioa errealitate berrira egokitzeko. Urteko lehen hiruhilekoan, IAG hegazkin konpainien taldeak 1.068 milioi euroko galerak iragarri zituen, iazko epe bereko 1.860 milioien aldean.

Vuelingek, berriz, 28 milioi bidaiari eraman zituen iaz, eta horietatik 16,5 milioi Condal hiritik atera ziren. Azken ikerketa horretan, Marco Sansavini Iberiako zuzendari komertzial ohia iazko irailetik buru duen konpainiak hiru postu markatu ditu baliotsuenen zerrendan, 50etik 47ra. Hala ere, % 31,9 jaitsi da marka-balioan eta 5.6 puntu sendotasunean. Bartzelona-El Prat eta Europako gainerako lurraldeen artean konexio gehien dituen hegazkin-konpainia bidaiari-elikatzaile gisa duen profila indartzen saiatzen ari da distantzia luzeko operazioetarako; hori dela eta, Vueling Global plataforma merkaturatu du, eta Levelen eskaintzarekin lotura duten hegaldiak eskainiko ditu.

Teresa de Lemus Brand Finance enpresaren Espainiako zuzendariaren arabera, “Turismoaren sektorearen krisi hau markarik indartsuenen katalizatzaile bat da, horiek izango baitira hobekien suspertuko direnak eta fusioen bidez hedatzeko aukera izango baitute”.

Markaren sendotasunari dagokionez, Aeroflot da markarik indartsuena, hiru zutaberen arabera: markaren etorkizuneko sendotasuna babesten duten diru-sarrerak eta jarduerak, markaren ondarea, eta emaitza edo inpaktua, markarekin lotutako negozio-emaitzen neurriak, hala nola merkatu-kuota. 100etik 89.5eko puntuazioarekin eta AAA kalifikazioarekin, konpainia errusiarrak munduko airelinea markarik indartsuena izaten jarraitzen du, nahiz eta marka balioaren % 41,9 galdu duen. Aeroflotek, duela gutxi, estrategia aldaketa bati ekin dio, klaseko bidaiarako aukera prémiumagoa bihurtzeko, eta, aldi berean, kapital gastuetan murrizketak egin behar izan ditu eta hegazkinen entregak bertan behera utzi behar izan ditu, hala nola Boeing eta Airbus hegazkinak, euren flotarik zaharrena pixkanaka ordezkatuko zutenak.

Bestalde, Jet Star (+74.6 puntu), Garulda Indonesia (11.8 puntu) eta Norwegian Air (+4.8 puntu) dira atal honetan gehien igo diren markak. Aurretik aipatutakoez gain, beste lau marka igo dira: Etihad Airways (+4.1 puntu), Air Newzealand (+2.2 puntu), Qatar Airways (+1.9 puntu) eta Xiamen Airlines (+1.3 puntu).

Kategoria horren barruan, Iberia, munduko 10 indartsuenen artean seigarrenean, indargune gutxien galdu dutenen artean dago, 2020arekin alderatuta -4.2 punturekin, 100etik 83.1 punturekin (AA-). Vuelingek ez du hainbesteko zorterik izan eta -5.6 galdu du. “Iberia munduko airelineen seigarren markarik indartsuena da, markaren ospe handia dela eta, Espainia markaren enbaxadore ere badena, baita segurtasunean, berrikuntzan eta etengabeko hobekuntzan etengabe egiten duen ahalegina ere, eta horrek airelineen munduko merkatuan posizio sendoa ematen dio, nazioarteko bidaia-murrizketen berehalako arintzearen aurrean”, azaldu du De Lemusek.
Ni las Torres Gemelas

Txostenak pandemiak aire-garraioaren industrian dituen ondorio suntsitzaileak azpimarratzen ditu. New Yorkeko Dorre Bikien beherakada eta 2008ko finantza-krisia ezin dira erosi orain bizi dugunarekin. Eta munduko BPGa 1,5 bilioi euro murriztuko dela dioten aditu ekonomikoen aurreikuspena gogorarazi dute, sektore horrek % 10eko pisu globala baitu.

Airbusek eta Boeingek ere krisia dute, eta hegazkin-konpainiek flotak murriztu dituzte. Boeingen kasuan, 2021ean behera egin zuen, 2020an 186.000 milioi eurokoa izatetik aurten 103.000 milioi eurokoa izatera pasa baita. Markaren indarra ere murriztu egin da, eta, ondorioz, markaren balioa 27.600 milioitik 2019an 11.600 milioira jaitsi da 2021ean. Airbusek, berriz, antzeko joera izan du: 2020ko 101.200 milioi euroko negozio baliotik 48.300 milioi eurora jaitsi dira 2021ean. Markaren balioa 2020an 12.900 milioikoa izatetik 2021ean 7.700 milioikoa izatera igaro da.

Rankingean zazpi marka jarrita, Estatu Batuak dira marka-kuota handiena ematen duten herrialdeak, baina kopurua % 41 murriztu da 2020arekin alderatuta (19.500 milioi euro). Txinak (zazpi marka eta % 40 balio gutxiago) eta Arabiar Emirerri Batuek (bi marka bakarrik, Emirates eta Etihad Airways) 4.500 milioi euro dituzte, % 34 gutxiago. Hamazazpigarren postuan Espainia dago, balio-ekarpenari dagokionez, 875 milioi Iberiaren eta Vuelingen artean, eta bere ekarpena % 27 murriztu du iazkoarekin alderatuta.

Aire Garraioaren Nazioarteko Elkarteak (IATa) iragarri zuen industria ez dela erabat berreskuratuko pandemiaren aurreko mailetan 2023 edo 2024 arte. Brand Financeren azterketaren arabera, kostu txikiko airelineak, hala nola Volotea, likidezia berreskuratu zuena ICO mailegu bati esker eta 35 milioi bidaiari baino gehiago izan dituena, edo Level Espainian, zerbitzu osokoak baino azkarrago berreskuratuko dira. Hala ere, txertaketak mundu mailan izan duen aurrerapenaren araberakoak izango dira biak, bai eta sortzen ari diren aldaera edo andui berrien kontrolaren eraginkortasunaren araberakoak ere. Negozio-bidaiak gelditzea espero da; aisialdiko bidaiak, berriz, industria osoan susperraldiaren bultzatzaile nagusia izango dira.
Hiru sarrera berri

Hiru parte-hartzaile berri daude aurtengo sailkapenean: Saudia (431.000 milioiko marka) 39. postuan, Jetstar (307.000 milioiko marka) 49. postuan eta Avianca (303.000 milioi) sailkapenean.

Saudiak eutsi egin dio ekaitzari, bere baliabideak bere barne merkatu sendora bideratuz, Saudia Arabiak duela gutxi iragarri baitu 2030erako 100 milioi turista baino gehiago izango dituen gune turistiko eta logistiko bat izateko helburua, helmuga kopurua 250era igoz eta aireko karga ahalmena bikoiztuz. Zentzu horretan, Saudiak bere flotaren tamaina nabarmen handitzeko asmoa du, merkatuan hazkunde hori harrapatzeko. Espero den barne-hazkunde horrek eta 2030erako asmo handiko ikuspegiak marka garrantzitsuenetako bat izatea eragiten dute, nazioarteko markaren indarra eta balioa eraikitzen baititu.

Aireportu garrantzitsuenak

Airelineak bezala, aireportuak egoera zailean dauden arren, Madril-Barajas aireportuak zazpi postu eskalatu ditu nazioarteko rankingean, eta munduko 20 baliotsuenen artean kokatu da (18. postua). Pandemiaren ondorioz, bere marka-balioa % 15,6 jaitsi da, baina rankingean gora egin du, marka-sendotasunari dagokionez 1.9 puntuko igoerari esker, dagoeneko 100etik 65.3koa baita.

Espainiak beste sarrera bat egin du estudioan: Bartzelonako Aireportua – El Prat, sektoreko rankingeko 24. postuan sartu da, 100etik 57.5eko markako sendotasun-puntuazioarekin. Parisko aireportua, 2020ko rankingean sartu zena, lehen postuan jarri zen, 506 milioiko marka-balioa zuten 25 baliotsuenak lideratuz. Horietako batek ere ez du handitu marka-balioa aurten. Beherakada handiena Hong Kongeko Nazioarteko Aireportuak izan du, bere balioaren % 63,1 galdu baitu. Züricheko aireportua eta Madril-Barajas aireportua dira emaitzarik onenak lortu dituztenak eta pandemiaren ondorioei hobeto aurre egitea lortu dutenak, hurrenez hurren, balioaren % 18,1 eta % 20,4 galduta.

Hegazkinak lurrean utzita kostuak murriztu ditzaketen airelineen kontrara, aireportuek gastu finko berberak dituzte eta ez dute Estatuaren laguntzarik jaso. Nazioarteko Aireportuen Kontseiluaren (ACI) arabera, 81.000 milioi euroko diru-sarrerak izango ditu.

Aenaren errekuperazio-itxaropenak itxaropentsuak dira, besteak beste, low cost airelineen emaitza onak eta IAGren mendekotasun txikiagoa errentagarri egingo dituelako. Aireportuko kudeatzaileak pandemiaren aurreko bidaiarien bolumena berreskuratuko du 2022ko bigarren hiruhilekoan, Europako lehiakide nagusiek baino lehenago, hala nola Fraport alemaniarrak eta Aéroports frantziarrak, 2026 eta 2024 baino lehen, hurrenez hurren.

Egilea Andoni Beitia