Arabako hiriburuko Mercedes Benz lantegiak karpetakada emango dio gaur 2020ko ekoizpen ekitaldiaren lehen zatiari. Gaueko txandako langileek makineria itzaltzen dutenean, gaur goizaldeko bostetan, 25 egun emango dituzte lanik gabe.

Datorren astelehenean, abuztuaren 23an, hasiko dira berriro ibilgailuak muntatzen, lantegiko 5.000 langilek baino gehiagok hiru asteko oporraldia hartu ondoren. Udako parentesia egun pare bat aurreratu da egutegian ezarritako aurreikuspenekin alderatuta, erdieroaleen krisi planetarioa dela eta; izan ere, Alemaniako multinazionalak Gasteizen duen lantegiak ere gora egin du.

Joan den astean, uztailaren 29an (osteguna) eta uztailaren 30ean (ostirala), ekoizpena bertan behera uztea erabaki zen, eta, ondorioz, oporraldia 48 ordu lehenago eten da. Bi egun horietan, ekoizpen-lineak geldirik egon dira, eta azken hilabetean ez da jarduerarik izan Areeta kaleko lantegian. Asiatik datozen elementu elektroniko gutiziatu horien faltak eragiten ditu horiek guztiak, eta funtsezkoak dira Vito eta V. klaseko ereduak muntatzeko.

Lehenengo geldialdia ekainaren 21etik 25era bitarteko astean izan zen, ibilgailuetan jarri beharreko botoi-ontziak edo soinu-kontsolak jasotzea ezinezkoa zelako. Lehen bost egun horiek areagotu egin ziren joan den astelehenean, uztailaren 19an, eta asteartean, uztailaren 20an. Egun horietan, arrazoi horrek berak etxean gerarazi zituen Gasteizko Mercedes Benzeko langileak. Nazioarteko merkatuak ez du arazo honekin amaitzeko argirik ikusten eta horrek Emilio Titosen zuzendaritza hirugarren geldialdia egitera behartu zuen.

Bederatzi egun horiei hamarren bat produkzio eten bat gehitu behar zaie, joan den maiatzaren 25ean (asteartea), Mazedoniako hornitzaile batekin kable-lokailuen plastikoarekin izandako horniketa-arazoek jarduera 24 orduz bertan behera uztera behartu zutenean.

2020an 148.600 unitate mihiztatu ziren

Gainbehera horiek eragin zuzena izan dute Mercedes Benz enpresaren Gasteizko lantegiaren ekoizpenean. 2020ko ekitaldiko irteera-parrillan, aurreikuspenen arabera, 148.600 unitate mihiztatu ziren, baina, errealitatean, kopuru hori 7.599 monobolumenetan murriztu behar izan zen, eta 141.001 ibilgailutan kokatu, urtea amaitzean. Beherakada horren jatorria automobilgintzaren munduko merkatuaren ezegonkortasuna eta ziurgabetasuna da.

Produkzio-datua doitu behar izateaz gain, Mercedes Benz fabrikaren inguruko zelaietan eta Araian duen beste zelai batean aurkitzen dira zailtasun horiek. Araian mila ibilgailu baino gehiago pilatzen dira, eta garai honetan lortzeko hain zailak diren elementu elektronikoren bat falta zaie.

Nahitaezko arrazoi horrengatik jarduerarik gabeko lanaldien segida dela eta, langile bakoitzaren malgutasun-poltsak lau lanaldi gehiago baino ez ditu izan produkzioan aldi baterako geldialdiak egiteko. Urtearen bigarren zatian produkzioaren etenaldi berriak antolatzen jarraitu beharko dela aurreikusten denez, zuzendaritzak eta ordezkaritza sindikalaren zati handi batek (UGT, CCOO, Ekintza eta Pim) sinatu dituzte enplegua aldi baterako erregulatzeko espediente berri baten oinarriak, 2019an lantegiak jasan zuen aurrekoaren baldintza berberetan. Soldataren % 80 eta ordainsarien eta oporren % 100 ordainduko dira, 55 urtetik gorakoei ez eragiteaz gain.

Egilea Andoni Beitia