Euskadik hamar aldiz biderkatu behar ditu auto elektrikoa kargatzeko tokiak

Araba, Bizkaia, Gipuzkoa eta Nafarroa osoan ibilgailu elektrikoen salmentak 1.422ra igo dira 2021eko lehen zazpi hilabeteetan, horietatik 1.140 Euskal Autonomia Erkidegoan. Baterietarako autoen kopuruak gora egin du, baina aurreikuspenak baino askoz gutxiago, urtarriletik uztailera bitartean EAEko lurretan matrikulatutako 19.752 auto berrien % 7 baino ez baitira. Auto elektrikoa ezartzen laguntzen ez duen arrazoietako bat, bere prezio altuaz eta autonomia eskasaz haratago, kargatzeko gune publikoen sare urria da, Automobil Fabrikatzaileen Elkartearen (Anfac) arabera. Anfacen ustez, Euskadik hamar aldiz biderkatu beharko luke kargatzeko estazioen kopurua 2025ean, auto elektrikoak salmenta helburuak lortzeko benetako aukera izan dezan.

Auto ekoizleen Espainiako patronalaren azken txostenak gogora ekarri duenez, Espainiako Estatua Europa atzean dago. Hain zuzen ere, Anfacen arabera, Espainiako Estatuan 11.517 azpiegitura publiko daude argindarra kargatzeko, hau da, 245 puntu milioi biztanleko. Zifra hori perspektiban jartzeko, kontuan hartu behar da Europako batez bestekoa bikoitza baino gehiago dela (573 entxufe publiko milioi biztanleko), baina puntako herrialdeen kopurua, Frantzia edo Alemania kasu, 686 eta 567 da, hurrenez hurren, Holandari buruz ez hitz egiteagatik, 4.760.

Euskal Herrian gauzak ez dira hobeak. Estatuan dauden 11.517 karga-zentroetatik, Euskal Autonomia Erkidegoan 443 daude eta Nafarroan 175. Horrek esan nahi du estatuko guztizkoaren % 3,8 eta % 1,5 baino ez daudela instalatuta, hurrenez hurren.

Auto elektriko baten bateriak kargatzeko puntu gutxi egoteaz gain, dauden gehienak, % 83, karga motelekoak dira, 22 kw baino gutxiagokoak, alegia.

Europan aurten milioi erdi auto elektriko baino gehiago saldu diren bitartean, euskal lurretan 1.500 baino ez dira saldu.

Gidariak geldirik geratzeko duen beldurra ezabatzeko – Arrazoi horrek ez du batere laguntzen ibilgailu elektrikoa aukeratzen erosteko erabakia hartzerakoan –, Anfacen uste dute ahalegin handia eta azkarra egin behar dela elektrizitatea kargatzeko puntuen sarea handitzeko.

Euskadiren kasuan, auto fabrikatzaileek uste dute beharrezkoa litzatekeela elektrolinera kopurua hamar aldiz biderkatzea… 2025ean, lau urte baino gutxiagoan, eta 30 aldiz 2030ean. Anfacen txostenaren arabera, 2025ean Euskal Autonomia Erkidegoak 4.481 elektrizitate-gune publiko izan beharko lituzke, eta Nafarroak, 1.438.

Eta Espainiako Estatu osoan zehar ibili nahi izanez gero, 110.000 birkarga-puntu egon beharko liratekeela zehaztu du txostenak. Eta, garrantzi gutxiagokoa ez den elementu bat, A-1 ardatzean, Irundik Madrilera, 50 karga puntu azkar egon beharko lirateke, gutxienez 250 kw-koak, eta 43 Kantauri isurialdean, Euskaditik Kantabriara, Asturiasera eta Galiziara doan bidean.

Gaur egun, zifra horiek zientzia fikzioa dira, baina exekutiboak jabetzen hasi dira auto elektrikoaren etorkizuna kargatzeko azpiegitura-sarerik gabe arriskuan egon daitekeela, gutxienez orain planteatzen den moduan. Ez da ahaztu behar Espainiako Gobernuak espero duela 2030ean 3 milioi auto elektriko zirkulatzea eta salmenta berrien % 40 motorizazio mota horretakoak izatea.

Eusko Jaurlaritza bera jakitun da kargatzeko sarearen eskasiaz; izan ere, aste honetan bertan, Turismo Sailak jakinarazi du proiektu bat abiarazi duela Euskadiko bisitariek auto elektrikoarekin egin beharreko ibilbidea errazteko, gutxienez The Basque Route-n sartutako ibilbide turistikoena.

Ekimenak barne hartzen du ibilbide horietan sartutako kargatzeko puntu erabilgarrien sarea handitzea. Javier Hurtado Eusko Jaurlaritzako sailburuak adierazi duenez, gaur egun 254 kargaleku ditu Euskadik, 61 Araban, 103 Bizkaian eta 90 Gipuzkoan, eta, une honetan, hiru puntu berri “amaitzen” ari dira, Lekeition, Zarautzen eta Guardian.

Nolanahi ere, irteera-puntua da gaur egun ibilgailu elektrikoak kargatzeko sare publikoa ez dela nahikoa Espainian, eta gaizki banatuta dagoela. Hori dela eta, automobilaren sektoreak helburu handiagoak ezartzeko eta asmo handiagoko tresnak emateko eskatu dio Espainiako Gobernuari, 2023an elektrizitatea kargatzeko 70.000 puntutara irits dadin.