ITPren salmenta irailaren 27an erabakiko da, gehienez

Rolls Roycek, Bain Capitalek eta Gobernu zentralak eta Eusko Jaurlaritzak Turbo propultsatzaileen Industriaren (ITP) salmentari buruzko akordio “egokia” adostu dute irailaren 27rako, diskrezio osoz egiten ari den eta konplexua izaten ari den prozesu batean.

“Irailaren 27a da mahai gainean dauden hiru aldeek – Rolls-Royce eta Bain Capital gobernuek – Denontzako egokia den akordio bat ixteko jarri duten data”, jakinarazi diote Eferi negoziazioko iturriek.

Alderdi bakar batek ere ez du ITP Aero (motor aeronautikoen eta industrialen merkatuko munduko erreferentea) saltzeko eragiketa honetarako negoziazioei buruzko xehetasunik eman nahi izan; izan ere, konfidentzialtasun osoz ari dira egiten eta prozesua konplexua da.

Rolls-Roycek abuztuaren hasieratik negoziatzen du Bain Capital funts estatubatuarrarekin turbopropultsatzaileen salmenta, eta salmenta prozesua ahalik eta lasterren ixtea espero du, bai ITPren bai langileen mesedetan, Rolls-Roycek Efe agentziari jakinarazi dionez.

Iturriek azaldu dutenez, erosle berriak ITP enpresa indartsuagoa izatea nahi dute.

Rolls-Roycek, hasiera batean, 2022ko otsailera arte finkatu zuen ITP saltzeko epea, hiriburuaren % 100 duena. Bazkide industrial bat aurkitzeko negoziazioetan murgilduta dauden Bain Capital enpresatik ez dute komentariorik egin nahi izan.

EUSKAL PROFILA

Bainekin operatzeko bazkide izan daitezkeenen artean, hainbat euskal enpresa espekulatzen ari dira, Sener horien artean, eta gaur egun ez dute horri buruzko iruzkinik egin nahi, baina abuztuaren hasieran ohar baten bidez adierazi zuten “eragile ezberdinekin elkarrizketetan” ari zirela, “Eragiketa ikuspegi industrial batetik aztertzeko”.

Garai hartan, konpainiak adierazi zuen ez zuela ITP Aero erosteko akordiorik sinatu Bainekin, ezta ITP Aero erosteko operazioan interesa zuten beste aktoreekin ere. Sidenorrek uztailean onartu zuen elkarrizketak izan zituztela ITP erosteko, baina negoziazio formala izan gabe, orduan bezala daudela esan dute. Hasiera batean ITP Aero erosi zuen enpresetako bat Indra izan zen, baina gaur egun ez dago operazio horretan, konpainiako iturrien arabera.

Espainiako Gobernuak ez du horri buruzko aipamenik egin, baina Reyes Maroto Industria ministroak esan zuen ITP “Defentsa sektore bereziki garrantzitsu batean” dagoela, eta Gobernua “Espainian erabakitzeko ahalmena eta lanpostuak mantentzen” saiatuko dela.

Eusko Jaurlaritzak erosketa operazioan sartzea proposatuko luke, baina ez Baineko industria bazkide gisa. Horren helburua erosketaren atzean proiektu industrial bat egotea da, Eusko Jaurlaritzako iturriek jakitera eman dutenez. Eusko Jaurlaritza operazioan lanean ari da, eta erabat konfidentziala da.

Rolls Roycek abuztuan iragarri zion gainbegirale britainiarrari Bain Capitalekin elkarrizketa hastea erabaki zuela, “Enpresaren salmenta potentzialari buruz”, eta horren alde Cinven funtsa eta Aciturri espainiarra ere jarri zituen.

Orduan, Rolls-Roycek azpimarratu zuen une horretan ez zegoela ziurtasunik akordio bat lortzeko, eta negoziazioen aurrerapenaren berri une “egokian” emateko konpromisoa hartu zuen.

Hasiera batean ITP erosteko aurkeztu ziren eskaintzen artean, Rolls-Roycek bi aurrez hautatuak zituen, Cinven eta Bain Capital, eta Gobernu zentralak beto eskubidea du, kontuan hartuta Espainiarentzat enpresa estrategikoa dela, negoziazioko zenbait iturriren arabera.

ESKAINTZAK

ITPk aukeratutako bi eskaintzek prezio baldintzak bete zituzten – 1.600 milioi euro –, baita Espainiako enpresen parte-hartzearen eta industria plan bat aurkeztearen artean egoteko aukera ere, operazioaren berri izan duten hainbat iturrik azaldu dutenez. Hala ere, Rolls-Roycek Bain aukeratu zuen. Ez da ezarri enpresek eragiketan sartu beharko luketen gehieneko ehunekorik.

Cinvenen proposamena Espainiaren % 30etik gorako partaidetza zuen partzuergo batetik igaro zen, eta bertan sartu ziren Arraigo Inversiones, egoitza Gipuzkoan duen Invereadyko sozietatea, partzuergoan parte hartuko zuena % 12rekin eta Aciturri, egoitza Miranda de Ebron (Burgos) duena, % 20rekin. Bainenaren berririk ez da izan.

Sener, operazioan sar zitekeen enpresetako bat, 1989an (Rolls Royce-rekin batera) ITP sortu zuenetako bat izan zen. 2016an, ITP Aeron zuen partaidetza ( % 53,1) 720 milioi euroan saldu zuen, orduan argitaratu zenez.

1989an sortu eta Zamudion oinarrituta, ITP Aero Bizkaiko motor aeronautikoen enpresa gisa finkatu da. ITP Aero munduko motor eta osagai aeronautikoen bederatzigarren konpainia da. Josep Pique PPko ministro ohia buru duela, ITP Aerok 4.300 langile ditu eta 735 milioi euro fakturatu zituen iaz. Rolls-Royceren diru-sarrerak % 6 dira.

Hain zuzen ere, multinazional britainiarra mozkinetara itzuli da aurtengo lehen seihilekoan, euskal filialaren salmenta operazioarekin batera. Zehazki, Rollsek 393 milioi libera esterlina irabazi zituen (461 milioi euro baino zertxobait gehiago egungo aldaketan). Horrela, joerari buelta ematea lortu zuen, 2020ko epe berean 6.317 milioi euro baino pixka bat gehiagoko galerak izan baitzituen, hilabete horietan COVID-19aren pandemiak eragin handiagoa izan baitzuen.

Bestalde, ITP Aerok 8,24 milioi euroko irabaziak izan zituen, ekainaren 30era arte 373 milioi euroko diru-sarrerak lortu ostean, britainiar taldeak jakinarazi duenez.

“Urte hasiera ona” izan dela azpimarratu du britainiarrak, “Kutxa fluxuaren hobekuntzarekin eta etengabeko operazioen irabaziekin”. Gainera, bere “likidezia posizio sendoa” azpimarratu du, 2024a baino lehen mugaeguneratzerik gabe.

Hala ere, Rolls Roycek 3.621,5 milioi euroko zor garbiarekin amaitu du urteko lehen zatia, hau da, 2020ko abenduko itxieran 1.800 milioi euroak bider bi eginda. Finantza egoera horrek azaltzen du, besteak beste, Britainia Handiko enpresak interes handia duela ITPrako erosle bat aurkitzeko eta talde osoaren tamainarako konpainia txikiago bat alde batera uzteko.

Rolls Royce desinbertsio programa batean murgilduta dago, eta 2.300 milioi euro jarriko ditu merkatuan. Bolumen horretan, ITP kapitalaren erdia izango litzateke gutxi gorabehera. Gainera, onartutako beste neurri batzuen artean, berregituraketa bati ekin dio, 2021ean 1.000 milioi libera esterlina (1.175 milioi euro) baino gehiago aurreztea espero baitu.