Klima-aldaketa saihesteko garraio ekologikoago baten alde egiteko beharrari buruz hainbat erakundek bidalitako mezuek gizartean eragina dutela dirudi, Gipuzkoan behintzat, eta ibilgailuak erosteari dagokionez. Joan den irailean, erregai alternatiboen bidez propultsatutako autoen matrikulazioa gasolinarena baino handiagoa izan zen lehen aldiz.

Dieselaren demonizazioak, Volkswagen une jakin batzuetan bakarrik kutsatzaileen emisioak murrizten zituen sistema bat sartzeagatik astindu zuenaren moduko kasuen ondoren, edo erregai horren kutsadura-maila handiaren baieztapenek, bere garaian, ibilgailu mota horren salmenta asko murriztea eragin zuten. Ondorioz, azken urteko bederatzi hilabeteetan, ibilgailu alternatiboen erosketak kasu guztietan gainditu du diesel ibilgailuen erosketa.

Hala ere, joan den irailera arte, energia alternatiboek bultzatutako autoek ez zituzten inoiz gasolina-salmentak gainditu. Berriztagarrien multzo horretan daude auto elektrikoak, hibridoak eta gasarekin funtzionatzen dutenak. Irailean 266 matrikulatu ziren, 239 gasolinarenak eta 85 dieselarenak.

Javier Bagüés Aegako salmenta-sektoreko presidente eta Gorla Automocioko gerenteak azaldu duenez, joera aldaketa hori azken bi urteetan hibridoak asko hazi direlako gertatu da. “Europan gertatzen den joera bat da, non lehen aldiz diesela baino hibrido gehiago matrikulatzen diren”, adierazi du.

Gizarte-kontzientziazioa aldaketa horren jatorriaren parte da, baina ez da argudio nagusia. Bagüések gogorarazi du Europar Batasunak bultzatutako politikak karbono-aztarna murrizteko automobil-fabrikatzaileak beren estrategia aldatzera behartuta daudela. “Bi aukera zituzten. Lehenengoa ibilgailuen motorizazioa jaistea zen, hau da, autoek gero eta gehiago motorrak ziruditen “, adierazi du.

“Bigarrena gasolina elektrizitatearekin, hibridoekin, konbinatzen zuten motorrak zituzten ibilgailuak saltzea zen”, gaineratu du, eta aukera hori lehenengoa baino egingarriagoa dela adierazi du, baita fabrikatzaileek Europan aukeratutakoa ere. Apustu horren erakusgarri da hibridoek Europako erkidegoan izan duten bilakaera.

Aegako salmenta-sektoreko presidenteak gogorarazi duenez, duela hamar urte Toyota ibilgailu hibridoak eskaintzen hasi zen eta esklusibotasuna izan zuen duela bi urte arte, orduan hasi baitziren gainerako markak teknologia hori bere eskaintzan sartzen. “Iaz ibilgailu horiek sendotu ziren”, dio.

Ariketa honetan arazo bat izan da, paradoxikoki, hibridoen matrikulazioen igoera sustatu duena, erdieroaleen eskasia, esaterako. Bagüések azaldu duenez, gabezia horrek ez du horrelako ibilgailu gehiago fabrikatzea eragin, baina gehiago saltzen lagundu du.

Horren azalpena da stockean fabrikatutako automobil hibridoen kopurua gasolinaz propultsatutakoena baino dezente handiagoa dela. Ondorioz, bezero bat kontzesionario batera auto berri bat erostera joaten denean, gaur egun gasolina baino hibrido bat aurkitzeko erraztasun gehiago aurkituko ditu, entregatzeko epeei dagokienez behintzat.

Kontzesionarioetan bertsio hibridoan eskuragarri dauden ereduen kopuruaren hazkunde horri gehitu behar zaio erakundeek gutxiago kutsatzen duten eta energia alternatiboek bultzatzen dituzten ibilgailuen erosketa sustatzeko egindako apustua.

Espainian, Moves Planaren hiru deialdietan gauzatu da. Plan horren aurrekontua hasierako 45 milioi eurotik 100 milioira handitu da, eta, azken deialdian, 800 milioira.

Plan horren hirugarren deialdian 9.000 eurorainoko laguntzak ematen dira ibilgailu elektrikoak erosteko eta kargatzeko puntuen azpiegituretan egindako inbertsioaren % 70erainoko diru-laguntza, automobil mota horren erosketa areagotu eta matrikulazio guztietan duen pisua gero eta handiagoa izan dadin.

Javier Baguesek onartu duenez, “Ez naiz ausartzen zer teknologia irabaziko duen menturatzera”, baina ziur dago, epe laburrean, gipuzkoarrek auto hibrido berri bat erosteko duten joera hazi eta sendotu egiten dela. Irailean, ordezko autoen 266 matrikulazioetatik 182 hibridoak izan ziren, 54 elektrikoak eta 30 gas bidezko propultsatuak, Anfac, Faconauto eta Ganvam automobilgintzaren sektoreko patronalen arabera.

“Edonork eros dezake hibrido bat, laguntzen bidez bere prezioa gasolinarenarekin edo dieselarekin parekatzen delako”, ziurtatu du Aegako salmenten sektoreko presidenteak. “Ez dut esaten etorkizuna izango denik, baina oraina da, eta salmentek gora egingo dute, bi teknologiak konbinatzean, bidaiatzeko malgutasuna eskaintzen duelako, kargatzeko punturik bilatu gabe baina modu ekologikoagoan”, adierazi du.

Egilea Andoni Beitia