Erdieroalerik ez egoteak gogor eragiten dio oraindik automobilgintzaren sektoreari. Azken hilabeteetako salmenten zifrak ikusi besterik ez dago: irailean % 15,7ko murrizketa izan zen turismoen matrikulazioetan, eta hiru jaitsiera jarraian izan dira. Aurreko urtearekin alderatuta, pandemiak eragin handia izan baitu; izan ere, 2019ko zifrak kontuan hartzen baditugu, jaitsiera % 33koa da. Oraingoz ez dakigu ziur noiz amaituko den krisi hau, baina fabrikatzaile asko ausartzen dira iragartzen erdieroale eskasiak eragina izango duela ibilgailuen eskaintzan 2023ra arte.
Oraingoz, aurten mundu osoko automobilen ekoizpena 7,1 milioi murriztuko dela uste da, OBS Business Schoolen txosten baten arabera. “Arazo larria dugu txipen eta erdieroaleen faltarekin, eta horrek eragin handia du autoen fabrikatzaileengan eta hornitzaileengan. Francisco Javier Azpiazu Cebekeko idazkari nagusiak azaldu duenez, “Oso zaila da Euskadin autoak eta motordun ibilgailuak egitea, oro har, hain garrantzitsua den jarduera batean eragina izatea”.
Mercedes-Benzeko eta Volkswageneko lantegiek, hurrenez hurren, beren produktibitatean aldizkako geldialdiak dituzten autoak ekoizteko zailtasunak dituztela erakutsi dute. Izan ere, pandemia deklaratu ondoren, sektorea suspertu egin da lehengaien garestitzeak, garraio-arazoek eta Asiatik zuzenean datozen txipen eskasiak eraginda ( % 81 Taiwanen eta Korean egiten dira). Azken horiek funtsezkoak dira motorraren funtzionamendurako, lagundutako norabiderako, ateen sarrailarako edo giltzarik gabeko autora sartzeko sistemarako.
Erdieroaleen eskasiak lehen hiruhilekoan 1,44 milioi auto ekoizteari uztera behartu zuen, eta 2,6 bigarrenean. Era berean, hirugarren hiruhilekorako kalkulua 1,6 milioi gutxiagokoa da.
Arazoa 2020. urtearen amaieran hasi zen. Pandemiaren ondorioz, automobilen eskariak eta ekoizpenak behera egin zuen iazko lehen erdian. Une horretan, automobil-fabrikatzaileek erdieroaleen eskaerak aldi baterako moztu zituzten, eta txipen hornitzaileek ekoizpen-planak aldatu zituzten.
Eta orain, jarduera uste baino azkarrago ari da berreskuratzen eta hornitzaileek, batez ere Asian, ez dute hornidurarik ematen.
Aldi berean, automobilgintzaz gain (telefonia, informatika eta askoz gehiago), horrelako erdieroaleak erabiltzen dituzten sektoreak hornitu behar dituzte.
Eta industria guztiak abiadura bizian digitalizatuta, erdieroaleen eskaria nabarmen handitu da, fabrikazio-erritmoa gainditu arte.
“Nire ustez, Europak arazo bat du, horrelako produktuak ekoizteko gai ez izatea, eta behar duena da pilak jartzea, ezagutzarako, jabetza intelektualerako eta horrelako industrietarako duen ekoizpen-gaitasuna indartzea, eta epe ertain eta luzean industria espezializatu bat garatzea”, ohartarazi du Francisco Javier Azpiazuk.
Aurreikuspenen arabera, osagai horien fabrikazio-erritmoa ez da automobilgintzaren sektorearen eskarira egokituko 2022ra edo 2023ra arte. Aurten, jakina, ez: Volkswagenek Martorellen duen lantegiak 40.000 auto inguru ekoizteari utzi dio urtarriletik; Stellantis Vigon 70.000 auto ari dira egiten, Gasteizen Mercedez-Benz enpresak 19.500 auto utzi ditu bidean eta Renault enpresak, Valladoliden, Palentzian eta Sevillan lantegiak izanik, 200.000 kotxe ekoizteko aurreikuspena murriztu du ikasturte honetarako.