Diskurtso eta politika ofizialek norabide bat markatzen badute, merkatuaren errealitatea kontrako norabidean doa une honetan. Autoen salmentari dagokionez, behintzat, ibilgailu berrien kasuan trabatuta dago osagaien eskasia globalaren ondorioz, eta, aldiz, kopuru oso nabarmena da aukerako automobilen kasuan. 2021ean, Nafarroan ia lau auto saldu dira ibilgailu berri bakoitzeko.

“Eta erabilitako autoen salmentak ere ahultzen hasi dira, ez baitago urtebete eta bi urteko antzinatasuna duen autoen flotarik”, ohartarazi du Nafarroako Emakidadunen eta konponketa-tailerren Elkarteko Carlos Saguesek, eta adierazi du oraingoz ez dagoela merkatuaren egoera epe laburrean hobetuko den itxurarik. “Ez dago informazio fidagarririk”, onartu du.

Fabrikatzaileek lur ezezaguna zapaltzen dute, 2022rako aurreikuspenak ez dituzte agerian uzten, eta ekoizpena ahuldu egiten da lantegietan, non ERTEak itzultzen diren. Aurten, Nafarroan, erabilitako ibilgailuen salerosketak 25.131 izan dira guztira, Ancoveren arabera (iaz baino % 9 gehiago), eta emakidadunek 6.548 auto saldu dituzte, aurreko urtean baino % 30 gutxiago.

Falta dena: erdieroaleak, adblue eta magnesioa ere bai

Erabilitako autoen salmenten hazkundea zailtasun ekonomikoko uneekin batera gertatu ohi da, 2011 eta 2013 artean gertatu zen bezala. Oraingo honetan, ordea, egoera desberdina da. Autoetako telefonoguneak funtzionarazteko erdieroaleak falta dira, adblue urritzen hasten da, dieselerako funtsezko osagaia.

Eta Faconautotik ohartarazi dute urritzen den hurrengo produktua magnesioa izan daitekeela. Material hori aluminiozko aleazioak egiteko erabiltzen da, karrozerietan, balaztetan, gurpiletan, erregai-tankeetan eta ibilgailuetako beste elementu askotan. “Magnesio-eskariaren % 35 automobil-sektorea da, eta, beraz, motorraren industria osoaren hornidura gelditzera behartuta egongo litzateke”, adierazi zuen Barclays Amos Fletcher-en analistak Financial Times-ek jasotako txosten batean.

Erabilitako autoen merkatua, gainera, ibilgailu berriena baino askoz konplexuagoa da.

Espainia osoan, erregistratutako 1,85 milioi aukerako ibilgailuetatik, erdia inguru partikularren arteko salmentei dagokie. Eta merkatu horretan, gaur egun erosle berrien artean deabrututako dieselak eragiketa guztien ia bi heren ordezkatzen jarraitzen du.

Bigarren eskuko merkatu horrek indar handiz ekin zion urteari, baina azken hilabeteetan urtebete eta bi urteko antzinatasuna duten autoen flota falta izan da, eta alokatzaileen kanaletik emakidadunetara itzuli ohi dira. “Baina orain ez dira itzultzen ari – Dio Saguesek –, ez dietelako gehiegi erabili, eta nahiago dutelako renting-ak zertxobait gehiago luzatu”.

Auto zaharragoak, zikinagoak eta seguruagoak

Bi merkatuak konektatuta daude, eta horren guztiaren emaitza salerosketa itoa da, auto erabilien prezioa eta batez besteko adina gorantz bultzatzen dituena. Hau da, errepideetan “gero eta auto zaharragoak, ez-seguruagoak eta kutsatzaileagoak” daude, azaldu du Saguesek, hain zuzen ere politika guztiek ibilgailuen parkearen deskarbonizazioa bultzatu nahi duten unean. “Gero eta auto gehiago daude hamar urte baino gehiagorekin errepideetan”, diote Faconautotik, kontzesionarioen patronaletik.

“Parke mugikorra zahartzen ari da”, gaineratu du Saguesek, eta onartu du mugikortasunaren etorkizunari buruzko ziurgabetasunak balizko erosleei ere eragiten diela, ikusten baitute auto elektrifikatuak oraindik garesti samarrak direla.

Elektrikoak: garestiagoak, baina gorantz

Pixkanaka-pixkanaka, auto elektriko puruek txikitzen ari den tarta baten zati gero eta handiagoa hartzen ari dira erdieroaleen krisiaren ondorioz. Urtarriletik urrira bitartean, salmentak % 100 hazi ziren Nafarroan, 466 unitatera iritsi arte; beraz, une honetan merkatu osoaren % 7 dira, inoizko zifrarik altuena aldi konparagarri batean. Izan ere, Europa osoan, irailean mugarri historikoa izan zen automobilgintzan.

Kontinentean gehien saldu zen autoa Tesla Model izan zen, automobil-enpresa baten ikurra, eta badirudi burtsa-kapitalizazioak mota horretako autoen merkatuan nagusitasun handia aurreikusten diola. 2021ean ez dira auto elektriko hutsak bakarrik hazi. Hibridoek ere hobekuntza argia izan dute: 1.800 unitate saldu dira, guztizkoaren % 25 baino gehiago, eta % 74ko hazkundea izan da aurreko urtearen aldean. Guztira, auto elektrikoek eta hibridoek auto berrien merkatuaren heren bat hartzen dute jada Nafarroan, eta hazkunde horrek ez du datozen urteetan gelditzeko itxurarik.