Gipuzkoak bidesariei buruzko araudi berria izapidetzen jarraitzen du

Gipuzkoako Batzar Nagusiek atzera bota dute N-1 eta A-15 errepideetan ibilgailu astunentzako bidesariei buruzko Foru Arauaren proiektuari jarritako osoko zuzenketa, eta Foru Ganberan izapidetzen jarraitzen dute. Zuzenketa Elkarrekin Gipuzkoako batzarkide taldeak aurkeztu du, EH Bilduren abstentzioarekin eta EAJ, PSE eta PPren ezezkoarekin.

Gipuzkoako Foru Parlamentuan asteazken honetan egindako ezohiko osoko bilkuran, Arantza Gonzalez koalizio aurrerakoiko batzarkideak salatu du Aldundiak arlo horretan egindako kudeaketa “erabateko porrota” izan dela, “Gorenak baliogabetutako bi arauekin, 2016tik kobratutakoa bidegabe itzultzeko eskaerekin eta N-1 eta A-15 errepideetan bidesari sistema batekin, bereziki tokiko trafikoari kalte egiten diona”.

Gogoratu duenez, N-I eta A-15 errepideetan bidesariak ezartzeko hirugarren Foru Araua da hau, “Aurreko biak baliogabetzat jo baititu Auzitegi Gorenak”. Gainera, ohartarazi du Foru Gobernuak, baliogabetutako bi arauen aurrean, beste bat aurkeztea erabaki duela, “Gero eta zailtasun gehiago dituen funtsezko sektore bati kalte handiagoa egiten diona”.

“Foru Gobernuak mantra bat dauka: ‘Kutsatzen duenak ordaindu egiten du’. Baina horrek ez al du esan nahi ‘duena, kutsatzen duena, berdin zaiona’? “Galdetu du Gonzalezek, eta azpimarratu du” kutsatzeak ez duela eskubide bat izan behar, eta are gutxiago eros daitekeen eskubide bat “; izan ere,” Larrialdi klimatikoaren aurrean, premiazkoa da zehaztea nola, nor eta zertarako kutsa daitekeen eta zein neurritan “.

Hala, azaldu duenez, bidesari berriak “ez ditu kontuan hartuko jaulkipenen EURO kategoria desberdinak, eta ‘kutsatzen duenak ordaindu egiten du’ argudioa ere ezingo da aplikatu bidesariaren zenbatekoa modulatzeko”.

Arazoak garraioaren eremuan

Bestalde, Eric Galvez EAJko batzarkidearen ustez, Elkarrekin Gipuzkoak “garraio sektoreak bidesarian bizi duen krisiaren erantzule egin nahi du”, eta sektoreak “askoz arazo larriagoak” dituela azpimarratu du, hala nola “dumping-a” edo krisi energetikoa, erregaiaren prezioa igo duena “.

“Bi kasuetan, argi dago arazo horien konponbidea ez dagoela Foru Gobernuaren esku, ezta Batzar Nagusien esku ere”, nabarmendu du Galvezek, eta EAJk bide horietan bidesaria ezartzea babesten duela ziurtatu du, besteak beste, “Arduragatik, eta Gipuzkoan dagoen adostasun zabalagatik, A-15ean eta N-1ean erabiltzeagatiko kanona aplikatzearen komenigarritasunari dagokionez”.

Ildo beretik, Julio Astudillo PSEko batzarkideak defendatu du N-1 eta A-15 errepideetako bidesariei buruzko Foru Araua “beharrezkoa” dela Gipuzkoarentzat, eta “errepide horien mantentze eta kontserbazio egokia bermatzeko, baita gure eredu soziala bermatzeko eta segurtasun juridikoa emateko ere”.

“Foru Arau hori gabe, Gipuzkoako Foru Aldundiak errepideen mantenua ordaindu beharko luke bere aurrekontuen bidez, eta horrek eragin negatiboa izango luke beste partida batzuetarako inbertsioan, hala nola gizarte-zerbitzuetarako”, ohartarazi du, eta gaineratu du “babestu beharreko gizarte-zerbitzuen sistema indartsua dugu, eta ezin dugu arriskuan jarri”.

Oscar Bordes EH Bilduko batzarkideak kritikatu duenez, Aldundiak hiru foru arau onartu behar izan baditu ere, “Ez da autokritika txikiena ere entzun”, baina Foru Gobernuaren “kudeaketarako ezintasunak 38 milioiko zulo ekonomikoa sortu du”.

Bordesek azaldu duenez, ez dute Elkarrekin Gipuzkoaren zuzenketaren alde bozkatu, koalizio soberanistak aurkeztu dituen zuzenketa partzialekin osoko zuzenketan alegatzen ziren “gabeziak konpon daitezkeelako”.