Ehun nafar baino gehiagok kalte-ordaina eskatu dute auto kartelagatik

Oraingoz, Nafarroan ehun ibilgailu-jabe baino gehiago daude prest kalte-ordaina eskatzeko, 2006 eta 2013 artean beren autoagatik prezio altuagoa ordaindu baitute. Kaltetuen kopurua handitzen joango da.

Autoen kartelaren eraginpean daude guztiak. Hainbat marka, kontzesionario eta enpresa elkartuk osatzen dute kartel hori, eta merkataritza-informazioa partekatu zuten prezioak finkatzeko. Hori dela eta, bezero batzuek ibilgailuen balioaren gainetik ordaindu zuten.

2015ean, Merkatuen eta Lehiaren Batzorde Nazionalak 171 milioiko isunarekin zigortu zituen hogei automobil-konpainia baino gehiago (markak, emakidadunak eta enpresa elkartuak), eta Auzitegi Nazionalak eta Auzitegi Gorenak berretsi egin zuten.

Kartel honen kaltedunek beren ibilgailuengatik ordaindu zutenaren % 10 eta % 12 artean berreskura dezakete, 2.000 eta 8.000 euro artean gutxi gorabehera, gehi interes sortzaileak erosketaren egunetik epaia eman arte.

Egoera horren aurrean, joan den ostiralean sortu zen Nafarroako Karteleko Kaltetuen Kolektiboa (CACCN). Oraingoz, ehun nafar baino gehiago biltzen ditu, eta epaitegietan eskatu nahi dute kalte-ordaina, ahalik eta kostu txikienarekin.

Iribarren Artola Abokatuen bulegoak eta Iribarren Ribas bulegoa kolektibo horren parte dira, kaltetuei baldintza errentagarriak eskaintzen dizkieten tresna horiek eskaintzeko. “Prokuradore eta aditu kualifikatuekin ere lan egiten dugu, beharrezkoak baitira eskari horietarako”, adierazi du Iñaki Iribarren abokatuak, kontsumitzaileen eta bankuen zuzenbidean espezializatuak.

Abokatu honek gogorarazi duenez, “MLBNk kalifikatu zuen bezala, informazio sekretu, etorkizuneko eta estrategikoaren truke horrek eragindako edozein pertsona fisiko edo juridikok, banaka edo taldeka, prozesu hori epai dezake”. 2006tik 2013ra bitarteko ibilgailuen erosleen artean, partikularrak, ibilgailuak alokatzen dituzten enpresak edo flota handikoak, taxiak eta GTIak daude.

Nafarroako Karteleko Kaltetuen Kolektiboak tresna bat jarri du erabiltzaileen eskura webgune batean. Bertan, pertsona batek bere autoaren marka eta erosketa-data jasotzen baditu, berehala jakingo du modeloagatik gainprezioa ordaindu duen ala ez.

Egoera horretan egonez gero, tresna horrek erosketaren zenbatekoa, jabearen izena eta posta elektroniko bat eskatuko ditu, eska dezakeen diru-kopuruaren estimazioa jasotzeko. Webgunea: www.cartelcochesnavarra.es.

Gainera, “Orri honetan informazioa eskatzeko inprimaki bat dago, nahiz eta CACCN kolektiboarekin ere harremanetan jar daitezkeen reclama@cartelcochesnavarra.es helbide elektronikoaren edo 948.27.50.63 telefonoaren bidez”, zehaztu du profesional horrek.

Jorge Iribarrenek azaldu duenez, interesdunak “abokatu espezializatu batengana jo behar du, lehenik judizioz kanpoko prozedura egiteko, eta gero prozedura judiziala”.

Eskatzaileak dokumentazio jakin bat aurkeztu beharko du konpentsazio hori jasotzeko: ibilgailuaren erosketa-faktura edo alokairuaren edo leasingaren ordainketaren egiaztapena; konponketengatik ordaindutako zenbatekoak – Konponketarik egin bada –, ibilgailuaren fitxa teknikoa eta dagozkion kontratuak.

Autoen jabe horiek kalte-ordaina eska diezaiekete markei eta fabrikatzaileei, merkataritza-banatzaileei eta emakidadunei.

Bezeroak Nafarroako Karteleko Kaltetuen Kolektiboarekin bat egiten badu, hasieran 250 euro baino ez ditu hornitu behar espedientea izapidetzeko gastuetarako. Horrela, abokatu-bulego horiek bezeroak irabazten badu bakarrik kobratzen dute, eta horretarako “kalte-ordainaren % 25 aldakorra ezartzen dute, abokatuaren, prokuradorearen eta perituaren ordainsariak barne”. Autoen kartelean jarraitu beharreko prozedura kamioiena bezalakoa da.

Azken kasu horretan, Espainian zalantzan jartzen zen kamioilarien filial nazionalek beren bezeroei kalte-ordainik eman ahal izango ote zieten beren matrizeek egindako arau-hausteengatik. Bartzelonako Probintzia Auzitegiak epaiketa aurreko kontsulta helarazi zion EBko Justizia Auzitegiari, eta hark ebatzi zuenez, “Filial batek bere matrizeak egindako ilegaltasunen erantzukizuna har dezake, eta, horregatik, bezero batek eragindako kalteak erreklama diezazkioke”, zehaztu du Iribarren Artola Abokatuak bulegoko Arantxa Rosek.