CAFek Alstom lehiakideari erosi dio Alsaziako Reichshoffen lantegia, Frantziako tren konpainiak Skoda txekiarrari saldu nahi ziona. Duela urtebete aipatu zen operazio berean, Beasainen egoitza duen enpresak Coradia Polyvalent eta Talent3 trenen plataformak erosi ditu, bere jarduerari talentu berria erantsiko diotenak.

Bi konpainiek agiri bateratu batean iragarri dutenez, operazio hori Alstomek Bombardier erosi zuenean hasi zen. Europar Batasunak mugimendu hori baimendu zuen, baldin eta Frantziako trenbide-enpresak aktiborik ez bazuen, horrela lehiaren gehiegikeria saihesteko. Orduan bai CAFek bai Skodak Reichshoffen lantegia eskuratzeko interesa agertu zuten.

Lantegi horretako sindikatuek CAF nahiago zutela adierazi bazuten ere, Alstomek adierazi zuen Skoda aukeratu zutela Alemaniako mugatik gertu dagoen lantegi frantziar hori erosteko. Euskal trenbide-taldea izan da, azkenean, Reichshoffen kudeatuko duena, eta, beraz, Frantzian posizioak irabazteaz gain, Alemaniako eta Europa erdialdeko merkatuetan ere indartu da, nabarmendu duenez.
Horrelakoa izan da eragiketa: jauzi kualitatiboa

Estrasburgoko iparraldean eta Frantziako eta Alemaniako mugatik 40 kilometrora dagoen Reichshoffen lantegia erostea bultzada ona da CAFek Frantzian, Alemanian eta Europako erdialdean dituen interesentzat. Eta are gehiago, bere karga sinbolikoa du, desinbertsio prozesu betean Alstom lantegi hori Beasaingo konpainiari emateko uzkur izan ondoren. Skodarekin izandako elkarrizketen porrotak, hautagai bakarra izatera iritsi zenak, CAF berriz ere ekuazio batean sartu du, eta ekuazio horretan irabazle suertatu da eta indartu egin du Europaren aurrean.

Operazioaren abiapuntua Alstomek Bombardier Transport enpresa eraikitzaile kanadarra erostea da, Europako Batzordeak lehia askearen ikuspuntutik baimendu zuen mugimendua, Alstom eta Siemensen batasun porrokatuak ez bezala. Hori bai, erosketa hori 2020ko amaieratik Alstomek desinbertsio batzuk egitearen baldintzapean zegoen, eta horien artean Frantziako Reichshoffen lantegia dago.

Aste batzuk geroago, Alstom eta Bombardierren arteko lotura 2021aren hasieran gauzatu zen, fakturazioari dagokionez mundu mailako bigarren taldea bihurtuz. Kanadako enpresa eskuratu ondoren, Alstomek Parisko aldiriko 143 trenen hornidura kolokan jarri zuen, eta kontratu hori CAFek eta Bombardierrek irabazi zuten. Frantziako agintariek, bai politikariek, bai trenbidekoek (SNCF eta RATP) ez zuten desaire hori ondo egokitu, eta, azkenean, Alstom 2.500 milioi eurotik gorako kontratua egitera behartu zuten, aurreikusitako baldintzetan. Frantziako agintarien eta CAFen jarrera ohikoa izan zen Frantziako konpainiaren aurrean.

Kapitulu hori itxita, datak igaro ziren, eta Europako Batzordeak markatutako plana argia zen: Alstomek Reicshoffen lantegitik eta ia 800 langiletik bereizi behar zuen 2021eko uztailerako. Bi enpresa zeuden hura eskuratzeko interesa zutenak: CAF eta Skoda txekiarra. Frantziako merkatuko kontratuak lortzeko lehia bizian (aldiriko eta interzitesezko trenen berritze milioidunak, gaueko trenen gorakadarekin batera), Alstomek saihestu egin nahi zuen Beasaingo konpainiak Frantziako Estatuan duen posizioa sendotzea. Izan ere, Bagnéres-de-Bigorre lantegian 25 milioi euroko inbertsio-plana gauzatzen ari da.

Alstom eta Skodaren arteko elkarrizketek udaberrian hautagai bakarra izatera iritsi ziren, nahiz eta Reichshoffeneko enpresa-batzordeak CAF nahiago izan, Beasaingo konpainiak, txekiarrak baino handiagoa, lantegirako berme gehiago eskaintzen zituela uste baitzuen.

Operazioa ixteko epea uztailean amaitzen zen, baina Bruselak luzapena baimendu zuen Alstom-Skoda elkarrizketak aireratu zirenean; izan ere, Claude Mandart CFE-CGCko Alstomeko ordezkari sindikalaren hitzetan, enpresa txekiarrak “eskandaluz jokatu zuen, atzerapenaz aprobetxatzen eta hautagai bakarra izaten saiatuz”, baita aurrekontratu batekin ere. Soka hautsi egin zen, L ‘Usine Nouvelle autoreak jasotzen duen lekukotzaren arabera. Hark ere positiboki baloratzen du CAF: “Skodak frankotiratzaile gisa jarduten du, Mendebaldeko Europan landarerik gabe; CAF, berriz, ezberdina da, jende ezaguna da”.

Frantziako astekariak aipatzen dituen iturriek ere Bruselari egozten diote CAF eszenara itzuli izana, Skodako bidea aireratu ondoren. Alain Picard Frantziako CAFeko zuzendari nagusiak irailaren amaieran, argitalpen berean, Reichshoffenekiko interesa aitortu zuen: “Bai, lantegian interesa dugu, oso ondo hornitutako fabrika da, baina hurrengo urteetan izan dezakeen lan-karga da gai nagusia; gainera, Reichshoffen interes hori ez da Bagnéres-de-Bigorren ditugun planen kalterako izango”.

CAFek Europan duen ekoizpen-ahalmena handitzeaz gain, Alemaniatik 40 kilometro eskasera dagoen lantegia eskuratzeak Gipuzkoako enpresak Alstom lurzoruan duen bultzada kualitatibo berri bat ekar dezake, bertan bi eskaera handi egiten baititu: 700 milioiko interesatuak eta Parisko TER proiektua, Bombardierrekin batera. Erosketa horrek kontratu berrietarako sendotu du CAF Frantzian.

Ez hori bakarrik, Europa mailan ere bultzada bat ematen dio: operazioak Coradia Polyvalent eta Talent 3 plataformak erostea ere barne hartzen du. Azken hori garatzen ari da Bombardierrek Henningsdorfen (Alemania) duen fabrikan. Hainbat iturriren arabera, Talent 3 programa eta lantegiaren zati bat ere, hasiera batean, Skodarako salmenta-planetan zegoen, Reichshoffenekin batera.

Oraingoz, CAFek bi plataforma horiek bereganatzen ditu, eta horien inguruan garatutako ezagutzak, zeinak, Talent 3ren kasuan, aldiriko garraioan pentsatutako trenbide-eredu batek, etorkizunean ÖBB Austriako operadorearekin kontratuak ekar baititzake.

Egilea Andoni Beitia