Bain Capitalek ITP Aero erosteko sinadurarekin batera egin zuen trajeria mediatikoa igarota, Eusko Jaurlaritzak, hotzean, zuriaren gainean jarri nahi ditu AEBetako funtsak hartutako konpromisoak Arantxa Tapiak zuzentzen duen Garapen Ekonomikoko sailak hainbat bilera egingo ditu datozen asteetan Bain, Rolls Royce eta ITPrekin berarekin, enplegua eta segurtasuna bermatuko dituen akordio hori marraztu ahal izateko.

Urrats hori ez da seguruenik datorren urtean ondo sartu arte iritsiko. Izan ere, Bainek ITP erostea konpromiso batzuekin ofizializatu zen, baina baita bederatzi hilabeteko epearekin ere (2022ko ekainera arte), gauzatu ahal izateko eta, bide horretan, bazkide berriei sarrera emateko. Eusko Jaurlaritzaren asmoa da denbora-tarte hori izatea xehetasun guztiak patxadaz lantzeko, eta Tapiaren taldeak badu jada prozesu luzea izango dela.

Datozen asteetarako aurreikusitako harremanei profil baxua eman nahi zaie, alde guztiak eroso egon daitezen eta, batez ere, ITP berrira muskulu industriala duten eremu pribatuko beste bazkide horiek behin betiko erakarri ahal izan daitezen.

Euskadi mailan, Sidenor da proiektuan sartzetik gertuen dagoena. Basauriko altzairutegiak, industria-proiektua eta enplegua mantentzeari dagokionez, Eusko Jaurlaritzaren antzeko sarrera-baldintzak planteatu zituen. Jose Antonio Jainagak zuzentzen duen enpresak zalantza handiko uneak bizi ditu elektrizitatearen prezio garestiengatik. Estatu mailako industria handi batzuek jakinarazi dute argiaren fakturaren kontura inbertsioak gelditu direla, baina oraingoz ez da hori izan Sidenorren kasua. Fabrikako sindikatuetako iturriek adierazi dutenez, oraingoz ez dute zuzendaritzaren jakinarazpenik izan horri buruz, duela pare bat aste altzairutegia 20 egunez geldituta zegoela jakinarazi baitzuten.

Gainera, ITPren kapitalean Indra enpresa teknologikoa sar daiteke, Estatuak ehuneko handi batean kontrolatzen duena. Pedro Sanchezen Gobernuak Espainiako Armadaren hegazkinek erabiltzen dituzten motorrak fabrikatzen dituen ITPren gainean begi bat jartzeko modua litzateke. Bainek % 30erainoko kuota utzi du bazkide industrialentzat, bai Euskal Herrikoentzat, bai Estatukoentzat, eta ez da zentzugabea pentsatzea tartaren zati horretatik portzentajerik zabalena Indraren eskuetan amaituko dela.

Oraingoz, Botin familiaren JB Capital funtsak eta Sapa Gipuzkoako armamentu enpresak lagundu diote Baini ITPren jabe gisa. Bien artean ITP berriaren kapitalaren % 6 batzen dute. Arantxa Tapiaren sailaren asmoa da Euskadin enplegu- eta errotze-konpromisoen garapena bazkide guztiek baliozkotasun osoa emateko sinatutako itun batera eramatea. Hala aldarrikatzen du sailburuak irailaren amaieran erosketa formalizatu zenetik, eta helburu horrekin hasiko dira lanean hemendik aurrera.

Elkarrizketa horietan sartzen da Rolls Royce, ITPren jabe ohia, baina Zamudioko konpainiak irekitzen duen fase berri honetan paper garrantzitsua jokatzera deitua dago. Izan ere, Rollsek ITPren bezero nagusietako bat izaten jarraitzen du, eta interes osoa du enpresak motor aeronautikoen fabrikazioan duen sendotasunari eusteko eta aliantzari eutsi ahal izateko. Rollsen presioa erabakigarria izan zen, euskal administrazioaren bultzadarekin batera, Bainek azken orduan ITPren erosketari jarduera eta lanpostuak mantentzeko konpromisoa gehitzeko (1.900 inguru EAEn).

Eusko Jaurlaritzak beretzat gordeko lukeen kuotari dagokionez, bere partaidetza % 3 eta % 4 artekoa izan liteke, baina Tapiaren sailak nahiago du zifra ez itxitzat jo, eta are gutxiago bazkide guztien artean konpainiaren etorkizunari buruzko akordioa lotu gabe.

Kapital injekzio hori Finkatuz funts publiko berriaren bidez egingo litzateke, 160 milioirekin hornitua eta Euskadin euskal enpresa handien sustraiei eusteko asmoarekin sortua. Eusko Jaurlaritzak eskatu du kapital-injekzio horrek aukera eman diezaiola konpainiaren kontseiluan ordezkari bat izateko, enpleguari buruzko akordioak behar bezala garatu direla egiaztatu ahal izateko, gai hori partaidetza-ehuneko horri oso lotuta baitago.

Egilea Admin