BilbaoDendak-ek “ziurgabetasunez” egingo die aurre urtarrileko merkealdiari, kanpaina covid-19aren pandemiaren seigarren olatuaren gailurrarekin bat etorriko delakoan, eta 2022a “ekonomia suspertzeko, hiria dinamizatzeko eta bizitza soziala aktibatzeko” urtea dela uste du, betiere egoera epidemiologikoak murrizketekin amaitzeko aukera ematen badu.

Europa Pressi egindako adierazpenetan, Rafael Gardeazabalek, BilbaoDendak-eko presidenteak, Bilboko 12 merkatal elkarteak, Erriberako Merkatuaz eta Hiribilduko merkataritzaguneez gain, barne hartzen dituen plataformak, adierazi du, egutegiari dagokionez, aurtengo merkealdia “perfektua” dela, asteburu batean hasten direlako, baina “ziurgabetasuna” dago, “Aditu guztiek esaten dutelako, urtarrilaren erdialdera, eragin handieneko unea izango dela, eta seigarreneko beherapena”.

Aurreikuspen horiek “albiste txartzat” jo ondoren, “Urtarrilean eta otsailean kontsumo jarraituaren jarioa laguntzea” espero du, “Kontsumo bonuek bultzatuta”, eta aurreikuspenek iazkoen antzeko salmenta-zifrak iragartzen dituztela esan du, “Egoera antzeko samarra delako”.

2021eko balantzea ixteko zain, Gardeazabalek esan du “2020. urtearen antzeko zifretan” daudela, eta esan du “sektore batzuk ondo joan direla eta beste batzuk oso gaizki”.

“Nahiko ondo” joan direnen artean etxeko ekipamenduaren sektorea aipatu du, pandemiak eragindako murrizketen ondorioz jendea etxean denbora gehiago egon delako eta “etxe erosoa izatea askoz gehiago baloratu duelako”. Hala ere, pertsonen ekipamendua, moda, osagarriak edo oinetakoak bezalako sektoreetan “hondamendia izugarria izan da”.

Nolanahi ere, “Batzuen igoerak beste batzuen jaitsiera konpentsatzen du eta 2020aren antzeko zifretan egon gaitezke”, salmentak ” % 15en gainetik” jaitsita, baina, azpimarratu duenez, “Datuak ez daude itxita”.

Saltokien irekiera baino “itxiera gehiago” daudela esan ostean, arazoa “2021ean izan dugun ziurgabetasuna” dela ohartarazi du, “2022an oraindik mantentzen dena”. Hala, une honetan, “Telelanean jende asko dago, eta horrek kontsumoa asko jaistea eragiten du”, eta murrizketengatik ekitaldi sozialik ere ez egiteak “kontsumoa oso modu indartsuan jaistea ere eragiten du”, “Murrizketa horiek desagertzen diren heinean kontsumoa igo egiten den bitartean”.

Zentzu horretan, Gardeazabalek adierazi duenez, “2021ean gertatu dena da, murrizketak zeuden unean, kontsumoa hilda zegoela, baina ekainetik eta uztailetik aurrera, murrizketak amaitzen joan zirela eta uda iritsi zela, eguraldi ona, jendea irteten hasi zela, baita bidaiatzen ere, eta kontsumoa goraka hasi zela”.

“Eta orain, mikronarekin, justu kontrakoa gertatu da, eta hitza ziurgabetasuna da, ez baitakigu benetan zein izango den pandemiak 2022an izango duen bilakaera. Denok dugu ona izango den itxaropena, baina 2022 osoa pandemia nola doan, 2021ean gertatu denaren araberakoa izango da”, azpimarratu du.

DIru-laguntzak

Erakundeek bultzatutako laguntza-planei dagokienez, “Merkataritzak eta ostalaritzak Bilbon jaso duten kolpe ekonomikoa izugarria izan da”, batez ere ostalaritzarena, “Edukiera portzentaje oso altuko murrizketekin”. Egoera horren aurrean, “Jende asko ez da kontsumitzera joan” eta ostalaritzak “asko sufritu du”, merkataritzak bezala, batez ere pertsonen ekipamenduaren sektoreak, “Ezkontza gutxi izan direlako, ospakizun gutxi”.

Laguntzak merkataritzak bizi izan duen egoera “katastrofikoa” arintzeko “nahikoak” izan ez direla esan ondoren, “Erakundeen aldetik ahal den neurrian laguntzeko asmoa egon dela” onartu du.

BilbaoDendak-eko presidenteak nabarmendu duenez, enpresek izan duten “tresnarik onena” aldi baterako enplegu-erregulazioko espedienteak izan dira, eta, gero, sektoreei emandako zuzeneko laguntzak: “Lehenik, ostalaritzarako eta merkataritzarako laguntza orokorrak, eta, gero, merkataritzaren sektorerako zuzeneko laguntza gehiago pertsonen ekipamendurako”.

Gardeazabalen ustez, orain “ez da laguntzak emateko unea”, baizik eta “ekonomia suspertzeko, murrizketak amaitzeko eta ekonomia berriro zirkulatzen hasteko unea”. “Laguntzen gaia gaindituta dago, ez gaude fase horretan, orain ekonomia suspertzeko fasean egon behar dugu”, berretsi du.

Bestalde, kontsumo-bonuen kanpainei dagokienez, Eusko Jaurlaritzak, Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bilboko Udalak bultzatu dituzten “tresnarik eraginkorrenak” direla uste du, eta “une haranetan” aktibatu behar direla adierazi du, hala nola azaroan eta abenduko lehen astean, baita urtarrilaren 10etik aurrera ere, “Merkealdiari pixka bat laguntzeko eta ekonomia guztia suspertzeko”.

2022. urte honi begira, Gardeazabalek espero du, epidemiaren seigarren olatua amaitzen denean eta “aldaera gehiagorik ez dugunean”, “Hiria dinamizatu eta bizitza soziala aktibatu” ahal izatea, “Instituzioen mailan antola daitezkeen ekitaldi handien bidez egiten dena”.

Halaber, elkarteek “auzoak dinamizatu eta jendea kalera ateratzeko eta ostalaritzaz eta merkataritzaz gozatzeko jarduerak egiten hasi” beharko dutela esan du.

Hala ere, prozesu hori “osasun-une on batean” eman behar dela zehaztu du, izan ere, “Orain gauden bezala egonda, kutsatze izugarriekin eta zifra izugarriekin, ez da horretarako unea”.

Gardeazabalek uste du, adituen baieztapenetan oinarrituta, “Otsailetik aurrera, hori aldatu egingo dela, denok nahiko immunizatuta egongo gara, kutsaduragatik edo txertoengatik, eta ekonomia eta kontsumoa bultzatu ahal izango ditugu berriro”, “Gakoa kontsumoa bultzatzea” delako.

Egilea Andoni Beitia