Facebookek Europako Batzordearen monopolioaren aurkako ikerketa bati aurre egin beharko dio gaurtik aurrera; izan ere, Europako Batzordeak susmatzen du iragarleek bildutako datuak erabili dituela online sailkatutako iragarkietan haiekin lehiatzeko, Europar Batasuneko lehia-arauak urratuz.

Batzordeak ohar batean azaldu duenez, ikerketa formalak Facebookek “Facebook Marketplace” online sailkatutako iragarkien zerbitzua bere sare sozialarekin lotzen duen ere aztertuko du, Europar Batasunaren (EB) lehia arauak ez betetzeagatik.

“3.000 milioi pertsonak erabiltzen dute Facebook hilero eta ia 7 milioi enpresa iragartzen dira Facebooken”, azpimarratu du Margrethe Vestager EBko presidenteorde exekutiboak.

Teknologia erraldoiak “bere sare sozialaren erabiltzaileen jarduerei buruzko datu kopuru handiak biltzen ditu, eta, beraz, bezero talde espezifikoengana jo dezake”, gaineratu du.

“Datu horiek Facebooki abantaila bidegabea ematen dioten aztertuko dugu, batez ere, linean sailkatutako iragarkien sektorean”, adierazi du Danimarkako komisarioak.

Sektore horretan Facebook enpresekin lehiatzen dela gogorarazi du, eta horien datuak ere jasotzen dituela: “Egungo ekonomia digitalean, datuak ez lirateke erabili behar lehia desitxuratzeko moduan”, azpimarratu du Vestagerrek.

Ikerketaren zati gisa, Europako Batzordeak zehatz-mehatz aztertuko du Facebookek sare sozialetan duen posizioak eta lineako publizitateak inguruko merkatuetako lehiari kalte egitea ahalbidetzen ote dion, merkatu horietan enpresa ere aktibo baitago bere sare sozialari esker eta, bereziki, sailkatutako iragarkiei esker.

Bruselak nabarmendu zuen Facebookeko zerbitzuak iragartzen dituztenean, Interneteko enpresa erraldoiarekin zuzenean lehiatzen diren enpresek datu komertzial baliotsuak eman ditzaketela.

Facebookek, orduan, horiek eman zituzten konpainien aurka lehiatzeko erabil ditzake, eta hori lineako iragarki sailkatuen hornitzaileei aplikatzen zaie bereziki, Europako kontsumitzaile askok produktuak erosi eta saltzen dituzten plataformei, hain zuzen ere.

Hornitzaile horiek euren zerbitzuak Facebookeko sare sozialean iragartzen dituzte eta, aldi berean, Facebookeko iragarki sailkatuen zerbitzuarekin (“Facebook Marketplace”) lehiatzen dira.

Ikerketa baten ostean, Europako Batzordeak azaldu zuen uste duela Mark Zuckerbergen enpresak “lineako iragarki sailkatuen zerbitzuen lehia desitxuratu” dezakeela, hornitzaile lehiakideengandik lortutako datuak bere Marketplace bultzatzeko erabiltzen dituelako.

Horrela, Facebookek erabiltzaileen lehentasunei buruzko informazio zehatza jaso lezake bere lehiakideen iragarkien bidez, eta “Facebook Marketplace” egokitzeko erabili.

Era berean, Europako Batzordeak aztertuko du ea “Facebook Marketplace” sare sozialean sartzeko modua kontsumitzaileengana iristeko orduan abantaila emango dion lotura-modu bat den, eta ea lehiaketatik kanpo uzten dituen lineako iragarki sailkatuak.

Bestalde, Facebookeko bozeramaile batek ohar batean adierazi duenez, “Beti ari dira zerbitzu berriak eta hobeak garatzen, Facebook erabiltzen duten pertsonen eskaera aldakorra asetzeko”.

Hala, erosketa guneek (Marketplace) eta hitzorduek (Dating) “jendeari hauteskunde gehiago” eskaintzen dizkiotela esan zuen, eta “bi produktuek operadore handi asko dituen inguru oso lehiakorrean lan egiten dute”, gaineratu zuen.

“Ikerketekin elkarlanean jarraituko dugu funtsik ez dutela frogatzeko”, gaineratu du.

Batzordeak ikerketa “lehentasunez” egingo duela adierazi du, eta, nolanahi ere, gogorarazi du dosierra irekitzeak ez duela “emaitza aurrez epaitzen”.

Bestalde, Erresuma Batuak Facebookek datuak erabiltzeari buruzko ikerketa abiatu du gaur, eta ikerketa independenteak egiten ari diren bitartean Erresuma Batuko agintariekin “lankidetza estuan” aritzea espero du Europako Batzordeak.

Halaber, EBk adierazi zuen ez dagoela monopolioaren aurkako ikerketa bat amaitzeko legezko eperik, eta iraupena hainbat faktoreren araberakoa dela, hala nola kasuaren konplexutasuna, tartean dauden enpresek zenbateraino laguntzen duten edo defentsa-eskubidea erabiltzea.

2017an, EBk 110 milioi euroko isuna jarri zion Facebooki, informazio “okerra edo engainagarria” emateagatik, 2014an ireki zuen ikerketan, sare sozialak WhatsApp mezularitzako aplikazio mugikorra erosteari buruz.

Egilea Andoni Beitia